Benny
Golson bol prvým jazzovým hudobníkom, ktorý mi v puberte učaril natoľko,
až som sa po neustálom počúvaní geniálne emotívnych sól z albumu Moanin‘
od Arta Blakeyho & The Jazz Messengers,
rozhodol začať hrať na saxofóne. Táto magnetofónová nahrávka vlastne
neovplyvnila len mňa, ale i generáciu budúcich jazzových hudobníkov študujúcich
na žilinskom konzervatóriu narodených po roku 1976. Nebojím sa dokonca tvrdiť,
že bola prvou hardbopovou v tomto prostredí.
Od
tých čias som sa s ním túžil osobne stretnúť, žiaľ, okolnosti tomu
nepriali: V roku 1996 som práve koncertoval v Česku, počas bratislavských jazzákoch,
na ktorých bol – pravdaže – on. V roku 2000 som bol na šnúre po Európe so Swinging Europe. Bennyho som videl
konečne naživo v Dánsku, ale iba letmo, keď vychádzal z hotela, no my sme
na ďalší deň cestovali do Švédska, takže jeho koncert som minul. V roku 2001
som zasa zmeškal jeho workshopy na
University of Louisville v Spojených štátoch,
kde som študoval. Dokonca ešte pred rokom sa Erik Rothenstain pýtal, prečo som
nebol na Golsonovom koncerte vo Viedni. Priznám sa, ani som o ňom nevedel.
Už som sa zmieril s faktom, že sa so svojím idolom nikdy nestretnem.
Až
kým mi na konci júna nezavolal Patrik Španko - majiteľ jazzového portálu skjazz.sk - s otázkou, čo robím v utorok.
Nakoniec som Bennymu ešte otváral dvere, keď vchádzal do viedenského klubu
Jazzland z námestia Schwedenplatz,
kde sa, napriek množstvu ľudí, nedal neprehliadnuť.
Konečne
som sa naživo započúval do tónov, ktoré patria iba jemu. Šarmantne charizmatický
velikán s prívetivým úsmevom si s dávkou dramatickosti vytruboval na
svojom saxofóne, sprevádzaný Fritz Pauer Triom (Fritz Paur - klavír, Johannes Strasser - kontrabas a Joris Dudli - bicie nástroje). Jeho sóla mi na chvíľu
pripomenuli päťdesiate roky, vtedy ako hrával s Artom Blakeym, akoby sa
však uplynuté polstoročie v ten moment stratilo, postavilo nad samotný
čas. Odzneli improvizácie jeho legendárnych skladieb: Whisper Not, Along
Came Betty, Gypsy Jingle Jangle, Horizont Ahead a tak
ďalej. Medzi tým spríjemňoval večerné posedenie spomienkami na Johna Coltrana,
zahral i skladbu Mr. P.C. či Take the “A“ Train
od Billyho Strayhorna a nešťastnom osude trubkára Clifforda Browna, pre
ktorého odznelo I Remember Clifford.
Do
klubu som musel zájsť i v piatok a sobotu. So svojimi pocitmi
som sa chcel podeliť s čo najviac ľuďmi, pozval som teda svoju priateľku
Klaudiu Guzovú, synovca Maja, prišiel i literárny kritik Peter F. ‘Rius Jílek a saxofonista Nikolaj Nikitin. Všetci ma začali presviedčať, aby som
za ním šiel, ale nechcel som ho vyrušovať, zmeniť sa na praobyčajného fanúšika,
no nakoniec som to predsa len spravil.
Neviem
presne opísať svoje pocity, sedieť so živou legendou, bol som jednoducho
šťastný. Benny sa správal normálne a hlavne skromne a nenamyslene.
Bavili sme sa pár minút, spoločne sediac za stolom, povedal som mu, ako výrazne
ovplyvnil moje hudobné smerovanie a podaroval som mu svoj album I Always
Tell You..., ktorý obsahuje i skladbu Faraway from Us, venovanú
práve tomuto géniovi.
Začal
sa druhý set a Pauerovo trio sa s ešte väčšou dávkou energie
nasledovalo Bennyho, ktorý sa plnou parou rútil ako lokomotíva. Klaudia žartovne
poznamenala, že azda zvýšil výkon práve preto, že tu má takého obrovského
fanúšika. Aj teraz vypĺňal čas medzi skladbami svojimi príhodami, spomenul si
na Milesa Davisa, na jeho skladbu Stablemates, i ako sa ho opýtal,
čo hulil, keď písal tento song.
Na
ďalší, posledný deň som bol úplne prekvapený, Benny ma vítal s úsmevom a
slovami: „Hi Milo!“ Opäť sme sa chvíľu rozprávali, nechať som si podpísať zopár
pôvodných albumov a daroval som mu ešte noty so skladbou Faraway from
Us.
Pri
Bennyho témach si uvedomíte jeho majstrovstvo, na jednej strane sú spevne
zapamätateľné, na druhej sa v nich skrýva náročná kompozícia. Neustále na
pódiu dokazoval svoju vysokú profesionálnu úroveň, zmenil sa tam na
tridsiatnika, s nesmiernym entuziazmom a kreativitou. Dúfam, že
napriek pokročilému veku, hoci absolútne nevyzerá na to, že má viac ako
osemdesiat, tu ešte s nami pobudne. Predsa, je to jeden z posledných
žijúcich poslov, ktorý stál pri zrode toho najlepšieho, čo the real jazz
ponúka. Tejto histórii a mainstreamovej klasike zostávame viacerí stále verní,
pretože z nás spravila to, čím sme dnes, sústavne v nej nachádzame
inšpirácie, pre nás je táto hudba jednoznačne večná.
Autor: Milo
Suchomel
Tento príspevok bol publikovaný na skjazz.sk.
Prečítajte si tiež:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára