Do Ôsmich hviezd Veľkého voza sa mi veľmi nechcelo. V prvom rade to je román, čiže dlhá epika. A po druhé ani nie od autora, ale iba začiatočníka. Moju počiatočnú nechuť púšťať sa do niekoho, kto píše fantastiku – žiaľ, mám dosť negatívne skúsenosti z nekritickosti a obmedzenosti niektorých takzvaných skutočných slovenských spisovateľov píšucich tento typ literatúry –, som napokon prekonal, predsa len porušiť sľub, že sa na tento text pozriem, by bolo neprofesionálne.
Napriek kostnatému názvu ma hneď prekvapila kompozícia a štylistika. Síce jednoduchá, ale pekne čítavá. Za pseudonymom Adhara sa skrýva Jana Plauchová, ktorá tvrdí, že na románe pracovala od pätnástich celých šesť rokov. Na uvedený vek sa jej podarila priam remeselná ukážka toho, ako sa treba pohrať s textom. Autorka do neho vidí, cíti jeho štruktúru. Začiatočníčkou síce je, no oveľa zrelšou. Iróniou sú vyššie vedome nemenovaní skutoční slovenskí spisovatelia, ktorí sa venujú špekulatívnej literatúre, lebo od Jany by sa mohli mnohému naučiť. Tu niet žiadnej maniery, iba vcelku vydarených pokusov vyvarovať sa architektonickým výstrednostiam, vyvažovať jednotlivé textové roviny. Pravdaže, stále sa pohybujeme v oblasti braku, avšak napísať dobré béčkové scifíčko nie sú žiadne žarty. Keby mi niekto posunul Osem hviezd Veľkého voza s tvrdením, že ide o preklad akéhosi amerického paperbacku, uverím mu.
A teraz sa dostávam k hlavnej výčitke. Téma románu je totálne zlá. Mnoho začínajúcich autorov si pod vplyvom komerčného mediálneho tlaku volí nedomáce prostredie, u Adhary sa príbeh odohráva v Spojených štátoch. I keď uznávam, že sa jej reálie z astronautiky nevymkli spod kontroly – predostretý časopriestor je až dokumentárne vierohodný –, ako potenciálna spisovateľka by sa mala pokúsiť nájsť čosi oveľa originálnejšie, čo bude pre ňu vlastné, nemusí hneď utekať do Kennedyho vesmírneho centra.
Každý žáner má svoje úskalia, taký román je naozaj veľkým sústom, ale Adhara ho po technickej stránke zvládla ako výborná študentka kurzu tvorivého písania. Tento potenciál však nesmie nechať iba tak. Neviem, či sa venuje i poviedke, pretože zo začiatku by som jej odporučil práve túto formu, na ktorej si môže prehlbovať zručnosti. Treba brať do úvahy aj pragmatiku, krátka próza jej otvorí dvere do mnohých literárnych súťaží a časopisov. Takže nečakať, písať a posielať!
Čo nakoniec naši skutočne publikujúci spisovatelia fantastiky?! Hádam raz Adhara zamúti túto stojatú barinu zakomplexovaných a navzájom si ego masturbujúcich indivíduí bez štipky sebareflexie.
Vyšlo na Mám talent.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius. Peter F. 'Rius Jílek hodnotí Osem hviezd Veľkého voza. In Mám talent [online]. 2011-03-30. [cit. 2019-11-29]. Dostupné na <http://www.mamtalent.sk/peter-f-%E2%80%98rius-jilek-hodnoti-osem-hviezd-velkeho-voza.phtmlpeter-f-%E2%80%98rius-jilek-hodnoti-osem-hviezd-velkeho-voza.phtml?program=1&ma__0__id_b=7113&ma__0__id_kp=22885>.
Napriek kostnatému názvu ma hneď prekvapila kompozícia a štylistika. Síce jednoduchá, ale pekne čítavá. Za pseudonymom Adhara sa skrýva Jana Plauchová, ktorá tvrdí, že na románe pracovala od pätnástich celých šesť rokov. Na uvedený vek sa jej podarila priam remeselná ukážka toho, ako sa treba pohrať s textom. Autorka do neho vidí, cíti jeho štruktúru. Začiatočníčkou síce je, no oveľa zrelšou. Iróniou sú vyššie vedome nemenovaní skutoční slovenskí spisovatelia, ktorí sa venujú špekulatívnej literatúre, lebo od Jany by sa mohli mnohému naučiť. Tu niet žiadnej maniery, iba vcelku vydarených pokusov vyvarovať sa architektonickým výstrednostiam, vyvažovať jednotlivé textové roviny. Pravdaže, stále sa pohybujeme v oblasti braku, avšak napísať dobré béčkové scifíčko nie sú žiadne žarty. Keby mi niekto posunul Osem hviezd Veľkého voza s tvrdením, že ide o preklad akéhosi amerického paperbacku, uverím mu.
A teraz sa dostávam k hlavnej výčitke. Téma románu je totálne zlá. Mnoho začínajúcich autorov si pod vplyvom komerčného mediálneho tlaku volí nedomáce prostredie, u Adhary sa príbeh odohráva v Spojených štátoch. I keď uznávam, že sa jej reálie z astronautiky nevymkli spod kontroly – predostretý časopriestor je až dokumentárne vierohodný –, ako potenciálna spisovateľka by sa mala pokúsiť nájsť čosi oveľa originálnejšie, čo bude pre ňu vlastné, nemusí hneď utekať do Kennedyho vesmírneho centra.
Každý žáner má svoje úskalia, taký román je naozaj veľkým sústom, ale Adhara ho po technickej stránke zvládla ako výborná študentka kurzu tvorivého písania. Tento potenciál však nesmie nechať iba tak. Neviem, či sa venuje i poviedke, pretože zo začiatku by som jej odporučil práve túto formu, na ktorej si môže prehlbovať zručnosti. Treba brať do úvahy aj pragmatiku, krátka próza jej otvorí dvere do mnohých literárnych súťaží a časopisov. Takže nečakať, písať a posielať!
Čo nakoniec naši skutočne publikujúci spisovatelia fantastiky?! Hádam raz Adhara zamúti túto stojatú barinu zakomplexovaných a navzájom si ego masturbujúcich indivíduí bez štipky sebareflexie.
Vyšlo na Mám talent.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius. Peter F. 'Rius Jílek hodnotí Osem hviezd Veľkého voza. In Mám talent [online]. 2011-03-30. [cit. 2019-11-29]. Dostupné na <http://www.mamtalent.sk/peter-f-%E2%80%98rius-jilek-hodnoti-osem-hviezd-velkeho-voza.phtmlpeter-f-%E2%80%98rius-jilek-hodnoti-osem-hviezd-velkeho-voza.phtml?program=1&ma__0__id_b=7113&ma__0__id_kp=22885>.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára