Neznámy básnik v sýtomodrých až lilavých teplákoch rovného strihu a zvršku ešte tmavšieho odtieňa, spod ktorého vykúka náznak politického angažmán v rurálnej farbe lesného porastu (rozumej: vyťahané zelené tričko), otriasol vývojom slovenského písomníctva. Toto módne gesto odmietnutia sionistického establišmentu na galavečeri autentického národného hnutia pripomína nonkonformitu neoavantgardy, no zároveň ju popiera v radikálnom estetickom odklone od modernistického dandyzmu či postmoderného brandizmu ako afektu západnej dekadencie.O to viac potom tento Slavic casual štýl zapadá do celkovej koncepcie údernej recitácie poémy Mamička formálne sa blížiacej k apollinairovskému pásmu, hoci ho žánrovo pretvára a produkuje svojskú entitu operatívne pomenovanú pás. Lebo prvotne asociovaný atribút tankový vskutku valcuje a rekonfiguruje všetky dosiaľ známe teoretické vedomosti o makro- , mezo- a mikrokompozičných aspektoch textu.
Lyrický subjekt prostredníctvom ontologicky orientovaného defilé striedajúcich sa obrazov, myšlienok a súvah otvára aktuálnu problematiku populačno-genetickej integrity. Jej stelesnením je samotný názov, teda biologická matka, nositeľka etnokultúrnej kontinuity, ktorá „to najlepšie v gene podá“. Expresívne výrazivo geňo zároveň odkazuje na patrilineárny, čiže nevyhnutne sa doplňujúci maskulínny prvok pri reprodukcii ľudského rodu, čím rozpoznávame intelektuálnu zbehlosť autora v oblastiach od heterosexuálnej antropológie po slovanskú homonymiu. Mužský element v inotaji nechce byť popieraný, iste preto bola zvolená slovná príznakovosť. Je zjavné, že využitie tejto spermatickej metafory sa cieľavedomo preklápa v prospech oslavnej revitalizácie paleolitických archetypov a hrá sa s freudovskými diagnózami.
Naliehavosť, akou básnik fragilne poetizuje hodnoty nacionálneho boľševizmu v čase brutálnej bruselskej okupácie, sa napokon neprepadáva do mesianistického marazmu, ale harmonizuje poslucháčovu psychosociálnu nevoľnosť, stabilizuje ho na karmickej úrovni, priam extaticky uvoľňuje štúrovsko-vajanskovskú energiu rozšírenú o dialekticko-dietetický poznatok zachytený veršom „v mliečku všetky protilátky dodá dcére, synovi“.
Uvedomujeme si, že náš kritický pohľad nedokáže v komplexnosti uchopiť túto lyrickoepickú skladbu. Veď len solárno-pedosférické referencie na „najjagavejšiu hviezdičku“ a „rodnú hrudu“ symbolizujú pre nás nepredstaviteľnú vzdialenosť 149 601 488 kilometrov medzi slnkom a Kriváňom, za ktorou sa zároveň pokorne skrýva odkaz na dejateľa národa a astronóma Milana Rastislava Štefánika. Alebo delikátne zamlčané zvratné «sa» („celý život o dieťa stará“) dôvtipne kontemplujúce nad revolučným oddielom SA, teutónskym Sturmabteilungom. Takáto kozmicky široká a rozpriestranená je autorova poetika! Napriek viacdimenzionálnemu, ba dokonca kvantovému interpretačnému hyperpriestoru však homiletický prednes samotného barda upokojuje percipientove uši eschatologickou bázňou, ktorej centrom je žriedlo gravidity a materstva.
V dnešnej mainstreamovej literárnej tvorbe na Slovensku podporovanej Sorosom sa, žiaľ, nedá nájsť obdobná inšpirácia v staroslovienskom hodnotovom diskurze a dominujú iba protichodné tendencie. Avšak uvedeného poetu môžeme proklamatívne nazvať razantným Antihabajom. Deforestované miesta v domácom umení, našťastie, zazelenali, preto v blízkej budúcnosti očakávame viac takýchto počinov rodiacej sa novej vlny štúrovskej či nebodaj cyrilo-metodskej generácie.
Vyšlo na blogu Denníka N.
Vyšlo na blogu Denníka N.
Zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Alternatívna recenzia na báseň Mamička. In Denník N [online]. ISSN 1339-844X. 29. 5. 2017 [2017-06-03]. Dostupné na: <https://dennikn.sk/blog/kotlebaludovastrananaseslovensko/>.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára