Keď
sa autori rozhodnú vydať zbierku básní, každý vlastnú, no v spoločnej
knihe, buď ide o antológiu, alebo manifest. Pôvodne plánovaný názov projektu – Trikolóra, ktorý pretrval
vo výtvarnom spracovaní Ane Ostrihoňovej, skôr svedčí o tom druhom,
lebo tieto individuálne poetologické vklady vytvárajú synergický emblém
akcentujúci zabudnuté humanistické ciele súčasnej západnej civilizácie. Ale
výsledný efekt tohto literárneho počinu, napokon, vystihuje jeho finálny názov;
je to strach zo stavu, kam dospela novodobá industriálna spoločnosť,
napriek žoviálnemu heslu Veľkej francúzskej revolúcie, do sveta, ktorý sa bojí
poézie.
Biela ako sloboda
Subjekt Maroša Hečku reflektuje hodnotu slobody v samote, neprežíva ju však tristne, ale cez modernistický sentiment; splínovú náladu. Tento pocit bezmocnosti a indiferencie zároveň má pôvod v totalitarizujúcom tlaku spoločenského zriadenia na jednotlivca, ktoré mu orwellovsky rámcuje životný priestor, až si nárokuje na jeho vlastnú korporeitu, snaží sa preniknúť pod jej povrch a ovládnuť gro samotnej identity, vedomia.
Život
za mrežou je vnímaný ako sociálna nevyhnutnosť, do ktorej sa človek rodí, preto
i objekt detskej postieľky asociuje väzenie, ide o prvú lekciu
bytostného obmedzenia. Nasledujúca akceptácia tohto stavu vedie k zrieknutiu sa
revoltujúceho gesta a vyúsťuje do úniku prostredníctvom spomienky,
pozorovania a vízie v podobe impresívneho momentu.
Skrytú
túžbu prekročiť dané ohraničenia dokladujú opustená pláž, prístav, miesta
situované na periférii pomyselného konca. Patrí sem aj legendický symbol korábu
plaviaceho sa na úplný zlom sveta, v skutočnosti stroskotaného neďaleko
brehu. Pochovávajú sa tak akékoľvek pokusy prekonať delimitovanosť.
Jediným
východiskom, ako sa dostať za neuchopiteľnú finalitu, je smrť, prirovnávaná
k zmrzline, sladkému chladu, malej extatickej rozkoši, v dospelosti
nahradenej opojnou cigaretou počas obedňajšej prestávky. Avšak nielen
v tejto chvíľke oslobodenia zo všednosti rezonuje čas, konfrontácia
s ním má ontologický charakter, prejavuje sa želaním zastaviť ho. Toto
nemožné prianie vyúsťuje do ironického úškrnu.
Modrá ako rovnosť
K revitalizácii modernity sa hlási i Lucie Potůčková, no nepracuje s výsledným dojmom, zamieňa ho za neoromantickú atmosféru, čím univerzum svojich textov rozpriestraňuje, perimetrická fascinácia je v úzadí, hranica sa presúva medzi stav vecí a dve polarity dosahujú rovnosť ako svetlo s tieňom. Tomuto vzťahu však nedominuje harmónia, naopak, tenzia, ktorá lyrický subjekt roztína.
Jeho,
korektnejšie, jej emocionálne prežívanie, pretože ide o ženský element, sa
stupňuje, naliehavo upozorňuje na svoju existenciu senzuálnou, až erotickou
metaforikou uvedomelo vychádzajúcou z konvencionalizovaného inventára.
Objavuje sa v ňom, napríklad, symbol krídel ako úniku alebo aj odkaz na
kurtoázny ideál.
Tento
medieválny aspekt sa tiež objavuje v motívoch hradby či chrámu a hoci
sú statickými kulisami, preniká z nich mystika, ktorá formuje niektoré
básne do modlitebného vyznania, avšak pohansky živelného, lebo transcendentné
maximum, teda najvyššie absolútno sa nedosahuje priamou komunikáciou so stvoriteľom,
ale cez totem alebo extázu.
Duchovné
a sexuálne v takomto kontexte spolu prirodzene súvisia, dotvárajú
bytostnú integritu, porušenie balansu medzi nimi je osamením, nenaplnenou
túžbou a súčasne expresívnou snahou o jej dosiahnutie.
Eschatologické
otázky smerujú k záverečnému zdôrazneniu údelu tarotového obesenca, ktorý
prepája nebo a zem, v základnej interpretácii je jeho utrpenie
božské, prináša mystérium očistenia cez utrpenie a dosahuje tým konečné
urovnanie.
Červená ako bratstvo
U Petra Balku sa často objavuje symbol neónu, no jeho žiara nereprezentuje urbánnosť neodekadentne, je väčšmi upokojujúca, nemá za cieľ konfrontovať sa s prírodnolyrickým smerovaním textov. Básnický subjekt preto nevyhľadáva napätie, reflektuje situáciu, mapuje stopy spolupatričnosti, onoho bratstva medzi ľuďmi.
V istom
zmysle je táto poézia ľúbostná, dominuje v nej senzitívne ja, akoby chcelo
precítiť celý svet, avšak chýbajú mu skúsenosti. Azda to súvisí s jeho
mladíckou perspektívou vracajúcou sa k nedávnemu detstvu
a dospievaniu. A keď chce preniknúť ďalej, pomáha si mýtom. Ale
alúzia na Oféliin osud skôr pripomína potrebu pomenovať viac ráz už opakovaný
motívy vody, ktorý, mimochodom, v rôznych podobách preteká celou
trojzbierkou.
Žena
je vôbec objektom záujmu, jej telesnosť až alegoricky antropomorfizuje priestor
prvotnej záhrady. Intimita sa prejavuje taktilne, dotykom, splynutím
v jeden organizmus, na život a na smrť.
Napriek
tomu je takéto spojenie problematické, prejavuje sa gnómickým povzdychom
nad partnerskými vzťahmi, do relácie vstupujú neočakávané premenné, ktorými sa
z rojka nutne stáva realista strácajúci vitalitu a tento postupný
proces ho mení na statického pozorovateľa ubiehajúceho času.
Umelohmotný
pocit z vlastnej existencie je výsledkom postmoderny zmietajúcej sa na
začiatku dvadsiateho prvého storočia v posledných kŕčoch krízy rozumu, na
ktorej sa rodí cit, neistota a introspekcia.
***
Metrofóbia je predsa
i antológiou. Autori sú tiež ukážkou súčasnej česko-slovenskej poézie, veď
biela, modrá a červená sekundárne evokuje, hoci len ako významový
šum, aj tento rozmer. Ich snaha však prekračuje akékoľvek jazykové
a politické hranice, v spoločnej knihe urgentne predstavujú tri
variantné polohy na tému dnešného človeka.
Vyšlo v uvedenej knihe ako doslov.
Zdroj | Jílek Peter F. 'Rius: Liberté, égalité, fraternité ou la mort. In Metrofóbia. 1. vyd. Bratislava : ARThur - inaque.sk. 296 s. ISBN 978-80-970906-2-3. (s. 240-249)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára