Michala Jedináka môžete poznať aj vďaka skvelým prekladom fantasy románov Patricka Rothfussa. Ako autor získal za svoju tvorbu Cenu Bibliotéky a umiestnil sa aj vo finále literárnej súťaže Cena Fantázie. Poviedky mu vyšli časopisecky i v antológiách, samostatne vo vydavateľstve Ikar publikoval rozprávkovú knižku pre deti Najmenšia rodina na svete. Do špeciálneho vydania Literárnej ambulancie prijal pozvanie, aby zhodnotil text šestnásťročného gymnazistu. Bolo mu však zamlčané, že jej autor bol tínedžerom ešte na konci druhého tisíročia a publikoval ju v školskom časopise pod menom Peter F. Jílek.
|
Peter F. 'Rius Jílek 2001 |
Obj.: Krátka poviedka sa začína
klamlivo poetickým názvom, ktorý ostro kontrastuje s jej záverom. Tému človeka
stojaceho pred závažným rozhodnutím, v tomto prípade doslova na hrane, často
nachádzame práve u mladých autorov vo veku, keď hľadajú svoje miesto či zmysel
v živote. Dg.: Text na škodu čitateľa
nevybočuje zo zabehanej schémy, neponúka nový pohľad na zúfalstvo, je viac
reportážnym záznamom udalosti než poviedkou. O pohnútkach ústrednej postavy sa
dozvedáme len vo všeobecných náznakoch, viac vieme o mužovom zovňajšku ako o
vnútorných pochodoch, ktoré ho ženú k nezadržateľnému koncu. Takáto postava
nezaujme, nie je dôvod držať jej palce či nenávidieť ju. Jednoducho existuje –
a čitateľovi je to fuk. Páči sa mi, ako počasie a celé okolie reflektujú duševné
rozpoloženie hrdinu, no chvíľami sú akoby dominantnejšie – významnejšie. Text
zaťažuje nadmerné množstvo abstraktných prídavných mien. Keď si muž „pomalými
pohybmi premeriava poetickú panorámu bezvýznamného zapadákova“, čitateľ sa až
nervózne zamrví na stoličke. Niektoré slová autor používa neobratne či v
nesprávnom význame (mestská iluminácia; sparné myšlienky; bujná masa pôdy;
šumivý vestibul), inokedy zbytočne zdôrazňuje (nebo preťal cikcakovitý blesk –
každý blesk je cikcakovitý!). Th.: V ďalšej tvorbe odporúčam viac
sa zamerať na význam prózy, na odkaz, ktorý chce čitateľovi ponúknuť, a
„špeciálne efekty“ používať striedmejšie, nanajvýš na podfarbenie atmosféry.
Okrem toho sa šikovnejšie vyhýbať klišé a nebáť sa do textu vložiť viac zo
svojho vnútra, svojho osobitého pohľadu na svet.
Poviedku si môžete prečítať tu.
Mišo, nemám čo dodať, vystihol si nedostatky textu presne tak, aby sa mohol začínajúci šestnásťročný autor poučiť! :-)
OdpovedaťOdstrániťVeru, keď nemáš príbeh, nemáš nič. Toto mi pripomenulo také tínedžerské predstavy o tom, ako hrdina trpí svetabôľom (s ním aj autor a keby sa i čitateľ pridal, nebolo by zle). Od príbehu to má ďaleko.
OdpovedaťOdstrániťVeď to aj je pubertálny splín :-D, ale nesúhlasím s tebou, literatúra nemusí byť postavená len na príbehu, lyrika by sa mohla uraziť. ;-)
Odstrániťna 16ročného chalana je táto poviedočka veľmi dobrá...
OdpovedaťOdstrániťAni si neviem predstaviť, že by 16-roční chalani riešili inú tému /no dobre, ešte sex, drogy, sem-tam medzihviezdne priestory a boje/ - samovražda je také klišé, že ma to už prestalo iritovať. Palec hore pre Michala J. za citlivé podanie:-)
OdpovedaťOdstrániť:oDDDD
OdpovedaťOdstrániťNo, Peter, tak si sa, dúfam, poučil. Mimochodom, súhlasím s Tiborom, aj mne sa poviedočka na šestnásťročného fafrnka zdala podozrivo podarená ;o).
Mišo J.
Pravdaže, poučil, keď raz budem mať opäť toľko rokov, tých chýb sa už vyvarujem. :-P
Odstrániť