Rodová rovnosť je neustále vratká, hoci ju jasne formulujú elementárne deklarácie a charty, na ktorých stojí medzinárodná politika. Román Príbeh služobníčky z polovice osemdesiatych rokov od Margaret Atwood vychádza práve z tejto úvahy. Jeho výpoveď ale naliehavo pomenúva fenomény až priveľmi súčasné. Veď kríza postmoderny priniesla aj to, že priemerní voliči amerického prezidenta Donalda Trumpa či poľskej vládnej strany Právo a spravodlivosť považujú sekulárny humanizmus za rovnakú hrozbu ako islamských teroristov. Vízia, že by sa jedného dňa v západných krajinách zrútilo liberálnodemokratické zriadenie – hlavne v dobe, keď sa ultrakonzervatívnym hodnotám opätovne darí osloviť veľké skupiny obyvateľstva –, patrí k potenciálnemu ohrozeniu väčšiny slobôd získaných hádam od čias osvietenstva.
Kanadská
autorka orwellovsky upozorňuje na riziká mocenského vplyvu zhubných ideológií. Volí
si na to reálie vychádzajúce z kontextu kresťanského fundamentalizmu
v Spojených štátoch, kde je náboženstvo prílišnou súčasťou politického diskurzu.
Trefne tak poukazuje na slabinu vlastného civilizačného okruhu, ktorou sú –
paradoxne – jeho korene. Kriticky sa nestavia voči viere vo všeobecnosti, zacieľuje
sa primárne na jej použitie ako zbrane hromadného ničenia. Takýto výbuch
epochálnej iracionality narastá do obludných rozmerov antiutópie. Pre hlavnú
hrdinku prózy to znamená, že prekrútená interpretácia starozákonného mýtu o patriarchovi
Abrahámovi a konkubíne Hagar z nej robí doslova reprodukčnú fabriku. Len
vysokopostavení muži režimu si môžu dovoliť slúžku, aby im porodila dieťa
namiesto neplodnej manželky.
Samotný
text treba brať ako laboratórny experiment, v ktorom Atwood podmieňuje
extrémny nárast fanatizmu kataklizmou celosvetového rozmeru. Pandémia sterility zmenila postavenie ženy na ekonomický artikel a zaviedla riešenie v podobe
inštitucionalizovaného znásilnenia. V takomto heterosexuálnom pekle navyše
niet miesta pre neprokreatívne živly, akými sú gejovia a lesby, preto pre
nich totalitná mašinéria pripravila pracovné tábory alebo likvidáciu. Trestu sa
vyhlo iba zopár prostitútok v tajných štátom odobrených nevestincoch.
Falický vesmír si napriek prísnym pravidlám našiel ostrov, kde sú pôžitky
povolené. Táto predstava sa síce javí hyperbolizovane, no v skutočnosti sa inšpiruje
technológiami už použitými v diktatúrach nedávneho storočia, cez nacistické
gestapo po snahy Nicolaeho Ceaușesca riadiť pôrodnosť v komunistickom
Rumunsku. Špekulácia má navyše pre prítomnosť oveľa väčší dosah, lebo odhaľuje,
že puritánsky model myslenia Západu nie je až taký vzdialený moslimským
teokraciám.
Nosnou
témou románu je teda heteronormativita. Podľa gender a queer teórií ide
o odborne vyvrátený svetonázor, podľa ktorého sú biologické pohlavie
a rod ako sociálny konštrukt pevne zviazané v binárnom vzťahu. Dalo by sa
tiež hovoriť o akejsi virtuálnej realite simulujúcej závislosť kultúry od aktu
takzvanej prirodzenej kopulácie. Genetická posadnutosť insemináciou a rodením
vedie k sakralizácii heterosexuálneho správania, čím sa sociálne roly
petrifikujú. Akékoľvek vybočenie z očakávaných úloh manželiek a matiek
znamená pre ženu naprieč časom a priestorom neustály boj o právo
vlastniť, vzdelávať sa, voliť, nosiť nohavice, vybrať si partnera či rozhodnúť sa
ukončiť tehotenstvo bez stigmatizácie masou. Gileádska republika zašla ešte
ďalej a zakázala ústrednej postave čítať, nesmie dokonca používať ani kozmetický
krém, lebo i to patrí medzi smrteľné hriechy roztopaše.
Prostredníctvom
feministickej optiky Atwood kontúruje pre čitateľov holú pravdu o povahe ľudského
druhu. Avšak prvotné inštinkty a podvedomé túžby na prelome milénií obmedzujú
naše spoločnosti a bránia plynulému prechodu do transhumánneho veku. Androcentrický
matrix zrodený v pradávnom neolite tak odhaľuje svoju odvrátenú stránku aj
dnes, v neokrôchaných rečiach neškodných Kordov, toxických erekciách
vplyvných Weinsteinov, od ktorých je niekedy neuveriteľne malý krôčik
k opresívnej mutawe v Saudskej Arábii. Citát v skomolenej
latinčine „Nolite te bastardes carborundorum“, ktorý sa objavuje v románe,
by mal byť mottom každého človeka bojujúceho za oslobodenie z područia
akejkoľvek agresie: „Nedovoľte tým bastardom, aby vás rozdrvili.“
[Atwood, Margaret: Príbeh služobníčky. 1. vyd. Prel. Marián Gazdík. Bratislava : Vydavateľstvo Slovart, 2018. 344 s. Z anglického orig. The Handsmaid Tale. Svetová literatúra. ISBN 978-80-5563-183-7.]
Vyšlo v Kapitáli.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius. Heteromatrix podľa Margaret Atwood. In Kapitál. ISSN 2585-7851, 2018, roč. 2, č. 1, s. 14.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára