Chcem redukovať formu“
(s. 68) – píše si do denníka anonymná K., protagonistka knihy Koža od Jany Bodnárovej. Aj samotnú
autorku charakterizuje tento postup minimalizácie, v ktorom je práve jednoduchosť
tvaru nositeľom komplexnejšieho významu. Rozsahom krátka próza tak epickou
šírkou pripomína obsiahly román, avšak zachovaný vo fragmentoch. Túto súvislosť
evokuje kompozícia textu, tvorená sumou momentných obrazov, zjednotených lineárnym
príbehom s retrospektívnymi odbočeniami.
Pre
K. sa stáva inšpiráciou život Pauly Modersohn-Becker, predstaviteľky raného
expresionizmu, ktorej hlas jej nutkavo našepkáva, aby nasledovala svoj cieľ: „Buď dobrá maliarka!“ (s. 21). Očakávané
povinnosti dcéry, manželky a matky ostro narážajú na prirodzenú túžbu po
poznaní a skúsenostiach. Odchádza preto do Berlína, „kam sa hrnuli filmári, výtvarníci a spisovatelia“ (s. 86),
lebo ju láka „nová objektivita“ (s.
39), Neue Sachlichkeit,
avantgardné hnutie z čias weimarskej republiky.
Ženy
tej doby – medzi prvou svetovou vojnou a nástupom „akéhosi Hitlera“ (s. 88) – sa začínajú vymaňovať spod vplyvu mužov.
„Veď hádam musíte cítiť, že sme už iné!“
(s. 21) vysvetľuje K. svojim priateľkám z rodného mesta, ktorých priority
zjavne nestoja na rebelovaní voči spoločenským konvenciám. V zápisníku si
zaznamená rečnícku otázku: „Dovolíte mi,
aby som myslela po svojom?“ (s. 10).
Ambície
asi tridsaťročnej K., ktorá je v domácom prostredí vnímaná ako „stará dievka“ (s. 58), sa počas pobytu
v metropole napĺňajú turbulentným spôsobom. Oslobodzuje sa od
filisterských pút a navyká si na svet voľnomyšlienkarskej bohémy. Nechá sa
pohlcovať pokrokovými prúdmi umenia, ale i nočnými barmi a kabaretmi, kde
dochádza k emancipácii rôznych podôb sexuálnej náklonnosti. Napriek tomu
sa onedlho vracia domov a vydáva, aby zistila, „že sa stala kolieskom dobre fungujúceho súkolia meštianskych“ (s.
114) manierov, čo vyústi do opätovného odchodu, tentoraz nie veľmi úspešného, poznačeného
finančnými ťažkosťami. Veď „Berlín bol
ako divý žralok, hladný, nepredvídateľný“ (s. 86).
Hoci
plány K. od počiatku nepočítali so sobášom, v úplnom závere ju napokon
zachraňuje manžel, ktorý chápe jej impulzívnu povahu a tvrdohlavé
zanietenie, a spoločne prichádzajú späť. Tento fakt však nie je symbolom
rezignácie z požiadaviek feministického zápasu, ale poukazuje na odvážne kroky
jednotlivkýň na ceste k rodovej rovnosti. Patrí sem rovnako výsostné právo na
prerušenie nechceného tehotenstva – preto „mu
to nepovedala“ (s. 83) –, akokoľvek bolo pre ňu rozhodnutie vzdať sa
vznikajúceho dieťaťa bolestivé: „Tá ihla
celé mesiace pichala do útrob“ (s. 83).
Úlohu
rodičky o čosi neskôr spozná: „Takto
teda vonia moja maternica, moja krv, hlieny, moje brucho, orgány“ (s. 151).
Cez jedinečnú perspektívu ženského tela sa dostáva pod kožu, k tajomstvu, ktoré uniká mužom, presne ako
v maľbách aktov, či už klasicky erotických, alebo moderných: „To robili Picasso, Derain, Matisse...“
(s. 60). Hľadanie osobnej a tvorivej nezávislosti v prípade K. mimovoľne
prechádza do občianskeho gesta. Žiaľ, z dejín načrtnutých na pozadí možno
vytušiť, že sa blíži koniec krehkej demokracie prezidenta Paula von Hindenburg:
„z Nemecka chodia čudné, znepokojivé
správy“ (s. 148).
Bodnárovej
drobnokresba je síce navonok komorná a poetická, ale obsahom ponúka záznam individuálnej
drámy, v ktorej sa odráža dynamika európskeho myslenia a kultúry
takzvaných zlatých dvadsiatych. Kunsthistorické presahy dopĺňajú dobový ráz, aj
vďaka tomu, že kladú dôraz na vizuálnu predstavu čítaného: „Veľké štvrte s hypermodernými domami
ako z gigantických kociek cukru, s presnými geometrickými líniami
okien bez akejkoľvek výzdoby.“ (s. 129). Pre autorku, oscilujúcu vo svojej
tvorbe medzi literatúrou a výtvarným umením, je tento prvok synkrézie stále
produktívny.
Od
Modersohn-Becker ku K. Týmto vektorom Bodnárová prízvukuje dôležitosť
uvedomelej feminity, ktorej osobnosti musia podnecovať nasledujúcu generáciu
dievčat v boji za právo na sebaurčenie. Hlavnej hrdinke knihy „dávalo pocit zadosťučinenia, že môže
existovať ženská autorita“ (s. 90). Biologická príslušnosť k pohlaviu podmieňuje
osudy ľudí v mocenskej štruktúre spoločnosti. Náboženské dogmy a strnulé
politické ideológie výrazne pomáhajú pri udržiavaní úzko vymedzených rol,
s vopred nadiktovaným konaním a vystupovaním. V tomto bode je
rozprávanie naďalej aktuálne. Sprievodné fotografie Pavlíny Fichty Čiernej navyše
tento kŕč zachytávajú – v interpretačne voľnom prevedení – a posilňujú
výpoveď textu o hľadaní identity naprieč časom a priestorom: „Bolo to ako cinknutie hviezd alebo
kozmických duší, keď narazia o seba na ceste.“ (s. 158).
[Bodnárová, Jana (2019). Koža. Bratislava: Aspekt. 160 s. ISBN 978-80-8151-081-6.]
Vyšlo v Rozume.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius (2019). Bodnárovej drobnokresba novej ženskosti. In Rozum. ISSN 2644-4631, roč. 2, č. 1, s.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára