Redakčná úprava Novoročného
výstupu na Jaseninu je katastrofálna. No bez ohľadu na tento editorský
kotrmelec by však samotný text Jakuba Juhása nezachránilo iba správne narábanie
s interpunkčnými znamienkami.
Formálna stránka jeho prvotiny svojím spôsobom evokuje manuskript, ktorý
čitateľovi predostiera surový materiál upriamujúci pozornosť na štylistické
redundancie, najčastejšie v podobe zmnohonásobených transgresívov,
substantívnych derivátov či maniakálne užívaných particípií. Napriek tomu táto
„džungľa tisícorakých pazvukov“ v sebe kumuluje hodnotové a myšlienkové
elementy, čím sa výsledné dielo rozpačito odsúva z hranice literárneho
nepodarku do kategórie diskutabilného fenoménu v súčasnej slovenskej
próze.
Autorova dikcia vychádza
v deskriptívnej rovine z cestopisnej reportáže i turistického bedekra,
v reflexívnej zasa pôsobí ako obsedantno-stimulatívna potreba vyjadriť
každý detail, aj za cenu spomínanej jazykovej ťažkopádnosti. Ono náhlenie sa
taktiež prejavuje v konštruovaní mýtického pôdorysu, ktorým sa Juhás zbavuje
ponoru do načrtnutej sociálnej problematiky hladových dolín. Zároveň si
vypomáha kazateľským moralizovaním, v závere dokonca volí apokalypsu, lebo
„už viac nie je ľuďom súdené obývať“ priestor pod priehradou. Potenciálny
naturistický náboj – dnes tak či onak fosílny a klišéovitý – napokon nahrádza
patetická kartografická halucinácia.
Podtitul knihy Cez Horné
Fafáky, Sebedinú, Sedlo Prieraz, Šutovu jamu a Brložno len
potvrdzuje autorovu podrobnú znalosť geografických reálií
podpoliansko-novohradského regiónu. Tento topos, objektívny a statický, je
presným opakom subjektu, osobného a v pohybe, lepšie povedané,
navracajúceho sa. Navracajúceho sa k zaniknutému a zbytočnému svetu,
z ktorého „stoja pozostatky domov s kostolom“. Ide teda
o putovanie, avšak čitateľsky nepostrehnuteľné, preto sú ku kapitolkám
nutne priradené nadpisy odkazujúce na jednotlivé presuny po prírodných
chodníčkoch modrého, červeného a zeleného označenia.
Motivicky môže Juhásov text
pripomínať oveľa zrelší debut Maroša Krajňáka. No v ideovej stratégii sa
od Carpathie líši. Novoročný výstup na Jaseninu totiž
nie je spomienkovou anabázou, ktorá oživuje zašlý ruch endemickej kultúry, ale
naopak, snaží sa ponúknuť novú éru „bez pradiva vinúceho sa do minulosti“. Táto
výpoveď si paradoxne zachováva autenticitu, hoci nedbalé spracovanie slovnej
látky zneisťuje samotnú kompozíciu a dodáva jej kompulzívny, až autistický
charakter.
[Juhás, Jakub: Novoročný
výstup na Jaseninu : Cez Horné Fafáky, Sebedinú, Sedlo
Prieraz, Šutovu jamu a Brložno. 1. vyd. Praha : Rubato, 2016. 96 s.
ISBN 978-80-87705-51-3.]
Vyšlo na Iliterature.
Zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Juhásov symptóm.
In Iliteratura [online]. 11. 6. 2017. [cit. 2017-06-11].
Dostupné na:
<http://www.iliteratura.cz/Clanek/38393/juhas-jakub-novorocny-vystup-na-jaseninu>.
ISSN: 1214-309X.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára