Dve zásadné chyby, ktoré Michal
Hvorecký opakuje už od publikovania Posledného hitu, sa nachádzajú
vo formovej i tematickej rovine. Čím väčšmi vyvíja úsilie spracovať
komplikovanú problematiku globalizovaného sveta pre čitateľský mainstream, tým
ploskejší je jeho výraz. V románe sa potom táto nepriama úmera citeľne
odzrkadľuje na epickej impotencii, teda nespôsobilosti rozpriestraniť sujet
podľa potrieb žánru. Strategicky tiež oslovuje exkluzívnou tabuizovanou látkou,
lebo napríklad závislosť od internetovej pornografie ako v Plyši či
homosexuálna prostitúcia a rodová dysfória z Eskorty má
potenciál komerčne uspieť na knižnom trhu. To však nie je jedinou autorovou
motiváciou, čo vidieť na zámerných postmoderných presahoch.
Trol chce byť obdobne
populárny – prostredníctvom dystópie blízkej budúcnosti –, rovnako aj
diskurzívny, keď reflektuje technologické možnosti virtuálnej propagandy
podkopávajúcej princípy liberálnej demokracie šírením bludov a konšpirácií
v takzvanej informačnej vojne. Ústredný charakter sa tak ocitá v
orwellovskom časopriestore s náznakovitými návratmi ku kyberpanku, ktorý
Hvoreckého formoval na počiatku literárnej dráhy. Ríša ovládaná
Vodcom-synom v hlavnom meste Metropole sa má za nevľúdnu prognózu toho,
kam sa môže v duginovskom ponímaní zvrátiť vyšehradský
a východoeurópsky región. Ibaže romány 1984 a Neuromancer Williama
Gibsona sú ukážkou tvorivej brilantnosti. Inšpirácia nimi je zreteľná, no
ponúkaný výsledný produkt nefunguje.
Autor nepreniká do psychológie
postáv, ani sa to dosiaľ nenaučil, preto je jeho zámerom obísť budovanie
komplexného fiktívneho kozmosu. Namiesto neho načrtol alegorizujúcu schému
spoločnosti, aby hyperbolicky vyjadril nebezpečenstvo skrývajúce sa v
nekritickom myslení a v masovej manipulácii politickým establišmentom.
Avšak chvályhodné idey sa mu – žiaľ – nedarí verbalizovať. Kým v doterajšej
tvorbe sa Hvoreckému vyčítal štylistický balast, tentoraz sa dostáva do
opačného extrému. Publicistickou lakonickosťou sa prepadáva až na úroveň
triviálnych spomienkových zápiskov v diári. Využijúc citát z knihy: „Oproti
nemu vyznieval aj Coelho ako Dostojevskij.“
Výstavba príbehu kolabuje na
mechanickom radení opisných výsekov z osobného a pracovného života
hlavného hrdinu. Hvorecký si myslí, že dejovú prvoplánovosť ozvláštni aspoň
intertextuálne, lenže podobne ako zablokoval referenčnosť v zbierke próz Naum,
i tu iba čítankovo enumeruje. Zásadné mená ruskej kultúry, politiky
a jarmočné odkazy na Keanu Reevesa, Dartha Vadera alebo Uber sú neúspešným
pokusom o prepojenie intelektuálneho so všeobecne atraktívnym.
Poukazujú vlastne na dlhodobý hendikep autora vôbec, a to integrovať
kompozičné prostriedky do súdržného celku. Ak niečo román drží pokope,
okrem lepidla ide o sieť vyprázdnených marketingových buzzwordov, ktoré
znecitlivený čitateľ nerozozná od esteticky hodnotového písania. Veľká
škoda, lebo mimo literatúry je Hvoreckého občiansky postoj – naopak – výstižný
a duchaplný.
[Hvorecký, Michal: Trol. 1. vyd. Bratislava : Marenčin Media, 2017. 168 s. ISBN 978-80-8114-553-7.]
Vyšlo na Iliterature.
Zdroj | Jílek,
Peter F. 'Rius: Román-compliant. In Iliteratura [online]. 7.
7. 2017 [cit. 2017-07-07.] Dostupné na: <http://www.iliteratura.cz/Clanek/38467/hvorecky-michal-trol>.
ISSN 1214-309X.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára