Lara
z eponymnej poviedky v zbierke Matky
a kamionisti od Ivany Dobrakovovej hovorí, že „myšlienky sa hrnú a neviem si s nimi rady“ (s. 109).
Tento citát vystihuje i povahu ostatných textov, pre ktoré je
charakteristický prúd vedomia ústredných postáv, často až nekontrolovateľný, v
podobe defilovania spomienok a zážitkov, príjemných alebo negatívnych, siahajúcich
do detstva a dospievania či sa odohrávajúcich v dospelosti. Medzi ne sa
zaplietajú neodbytné analýzy seba, vzťahov s ľuďmi a vôbec okolitého sveta.
Avšak v týchto vnútorných monológoch drieme hlavne čosi chorobné
a nezdravé, a predsa nie také nezvyčajné.
Prvý
subjekt z názvu knihy je možno i odpoveďou na duševný nepokoj jednotlivých
hrdiniek, teda skôr čiastočnou, viac-menej vystupuje ako činiteľ, ktorý
tvaroval, prípadne stále formuje ich stav. Spomenutá Lara sa konfrontuje so samotou
po smrti matky, napriek tomu, že „nikdy
nebola so mnou spokojná“ (s. 104), a hoci má sama deti, nedokáže si nájsť
miesto ani vo svojom osobnom, ani v spoločenskom živote, uteká pred nudným
manželstvom do masochistickej rozkoše, kde sa túži absolútne podriadiť mužskej
dominancii. No jej nevera sa nezdá byť iba dobrodružným únikom od jednotvárnych
povinností ženy v domácnosti, v hĺbke svojich sexuálnych potrieb chce
„byť narušená“ (s. 132), telesne
pociťovať bolesť a vzrušenie, aby si potvrdila vlastnú existenciu, aj za
cenu trvalého poškodenia: „raz za to
zaplatím privysokú cenu“ (s. 136).
Kým
Lara nevie svojim nekonvenčných románikom odolať, a tak ich skrýva napríklad
za vymyslenú návštevu kina, ktoré premieta jej obľúbené Salò alebo 120 dní Sodomy od Piera Paola Pasoliniho, protagonistka
Olivia z poviedky tiež pomenovanej podľa nej naozaj smeruje na uvedený film.
Lenže jej postoj k intimite je presne opačný, extrémne nepriaznivý,
prejavuje sa v ňom paranoidný odpor z fyzického dotyku
a následná hygienická, priam dezinfekčná kompulzia: „mala som úzkosť z toho, že pošvu si celkom vyčistiť nemôžem“
(s. 98). Táto porucha ju napokon pripraví o manžela, čo jej
v konečnom dôsledku neprekáža, lebo k nemu i tak pristupovala ako z „príručky“ (s. 77). Priestor okolo nej sa
scvrkáva na čierno-bielu reláciu namysleného ega túžiaceho po sterilite
s predimenzovaným pornografickým pohľadom na ostatných: „A striedať partnerov, a robiť orgie,
a šukať s kriplami a šukať s dedkami a šukať
s obéznymi a strkať si tam dvoch vtákov naraz, a jedného ešte do
riti, samozrejme, a lízať pritom ďalších dvoch a bičovať sa
a škrtiť sa za obojky a... dosť, dosť, už to nevydržím.“ (s. 99).
I tu
sa objavuje Oliviin tieň matky: „Je vždy
prvá, čo komentuje každý môj status, každú moju novú fotku, každého môjho
priateľa, komentuje dokonca aj každý môj komentár, ktorý napíšem ktorémukoľvek
z našich spoločných priateľov, ak si otvorím svoje účty, všade vždy vidím
najprv svoje meno a hneď za tým to jej.“ (s. 69). Z príkladov je
zrejmé, že autorka prostredníctvom simulácie fragilnej psychiky
u čitateľov mieni vyvolať dvojpólovú reakciu, z jednej strany mentalizáciu
s charaktermi, z druhej má zasa absurdita ich usudzovania a počínania
komický efekt. Humor spôsobuje odhalenie nezmyslov a iracionality,
prípadne slabostí a deformácií, čo korešponduje s klasickými teóriami
inkongruity a superiority vo výskume smiešneho.
Keďže
sa vo všetkých textoch referuje na spojenie medzi matkami a dcérami, vyvstáva
otázka, či Dobrakovová zužitkúva jungiánsky aspekt pri výstavbe postáv. Na naplnenie
Elektrinho komplexu absentuje hlbšia fixácia na otca, nepostačuje iba samotné
problematizovanie pozície rodičky. Akoby však jeho slabú alebo nulovú
prítomnosť v poviedkach nesúcich meno po hlavných hrdinkách nahrádzala
práve tá úvodná s názvom Otec.
Odlišuje sa totiž od zvyšku knihy vážnejšou dikciou a zvoľneným tokom slov.
Nejde v nej o zachytenie neurotickej či psychotickej mysle, naopak, cez
reminiscencie sa potvrdzuje súdnosť rozprávačky. V závere ale rovnako upadá
do klinického stavu. I z toho sa dá vyvodiť, že psychoanalytický kód vo
všeobecnosti a do určitej miery zohráva úlohu v pláne konštituovania
charakterov.
U Olivie
sa výnimočne realizuje v zhnusení zo sexuality, čo vo viacerých vyjadreniach prenáša
pars pro toto na mužský pohlavný orgán: „Ja
by som to nikdy nemohla vziať do úst, už len z tej predstavy sa mi dvíha
žalúdok.“ (s. 70). No podobne ako Lara sa mániodepresívna Ivana z inej
poviedky pokúša nájsť si cestu k dôvernému kontaktu, akurát nie v radikálnom
duchu diagnózy spadajúcej medzi parafílie. Z pozície ženy po tridsiatke spomína
na obdobie ranej puberty, kladie do popredia prirodzenú naivitu nezrelého veku,
postupne ale začnú z jej minulosti vystupovať tajomstvá, pre ktoré „rýchlo utekala k skrinke s liekmi
a zapila Xanax na nervy“ (s. 16). Ani tu nechýba autoritatívna matka necitlivo
zasahujúca do dosť úzkej životnej plochy ambulantnej pacientky: „Aha, nehovor, a prečo potom nemáš manžela,
deti, prácu, prečo potom žiješ u mňa, keď si taká dospelá, ako tvrdíš.“ (s. 41).
Zbierku
uzatvára Veronika v poviedke, ktorá si síce zachováva hektickú
verbalizáciu, mení sa však naračná optika z prvej osoby na tretiu. Dej príbehu
sa prinavracia k Laurinmu modelu z hľadiska neovládateľného libida. Mladé
dievča trávi čas na frankofónnej internetovej zoznamke, matku presviedča, že si
zlepšuje cudzí jazyk, popritom virtuálne randí s Christophom, Ricom,
Davidom, Momom, Sahibom, Alim, Fatahom, Didierom, Nicom, Thomasom, Yanickom,
Sébastienom alebo Patrickom: „vždy najprv
napíše, že áno, kľačí pred ním, áno, fajčí ho a strašne jej to chutí“
(s. 139). Kybernetická promiskuita preráža do naozajstného sveta a speje do
otvoreného konca, nadchádzajúcej schôdzky s kamionistom, ironizovaným
symbolom mužnosti. Tematizovanie rizika sociálnych sietí rezonuje v desivo
fraškovitom obraze: „Svetlana líže
zmrzlinu (...), ak tomu správne rozumiem, ideš na stretnutie
s nejakým chlapíkom, o ktorom vieš jedine to, že má červený kamión
a chce ťa pretiahnuť“ (s. 156).
Autorka
v týchto piatich prozaických textoch, ako i v predchádzajúcej tvorbe,
sústredene sonduje ženské postavy trpiace chybovým vnímaním skutočnosti a konaním
v nej. Opätovne ich umiestňuje do bežných medziľudských situácií, aby
vytvorila konšteláciu, pomocou ktorej sa snaží exponovať to, v čom totálne
zlyhávajú. Za svoje abnormálne reakcie totižto v princípe nemôžu, keďže sa nezriedka
nedajú ovládať vôľou, a tak v nepochopení vlastných obmedzení, pod
vplyvom iných škodlivých faktorov, zostávajú uzavreté a stratené vo
svojich mentálnych matriciach. Abstrahujúc z prípadu Veroniky čakajúcej na
nákladiak s pochybným osadenstvom, všetky sa obdobným spôsobom rútia pod
pomyselné kolesá valiacej sa reality.
[Dobrakovová,
Ivana: Matky a kamionisti. 1.
vydanie. Bratislava : Marenčin PT, 2018. 160 s. ISBN 978-80-569-0041-3.]
Vyšlo v Rozume.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Anamnéza vedomia podľa Dobrakovovej. In Rozum. ISSN 2644-4631, 2019, roč. 1, č. 2, s. ?.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára