Čitateľom
Marka Vadasa je už dôverne známy rukopis, ktorý žánrovo zapadá medzi takzvanú flash
fiction, teda poviedky veľmi krátkeho rozsahu. Ak sa v próze stretávame s takýmito
menšími kompozíciami, možno od nich právom očakávať i spätný efekt podobný ako
v poézii. To znamená, že výrazne obmedzený priestor síce bráni prehĺbeniu
sujetovej zložky alebo vnútornému rozpracovaniu charakterov, no na druhej
strane sa otvára inej príležitosti, napríklad budovaniu dojmov a nálad.
Autorov opätovný návrat k tematizácii subsaharskej Afriky v knihe Zlá štvrť na to má predpoklady, avšak v porovnaní
s predchádzajúcimi zbierkami Liečiteľ
a Čierne na čiernom sa
produktívnosť opakujúceho sa literárneho počinu akosi vytráca.
Počiatočné
nadšenie určite vyvoláva aj vizuálna realizácia obálky a predsádok,
ktoré lákajú kombináciou hýrivých pastelových farieb typických pre tradičné
umenie kontinentu. Texty, žiaľ, toľkým koloritom neoplývajú, naopak, ich fádnosť
sa znásobuje presne v štyridsiatich siedmich kúskoch. I keď je ich štylistický
výraz solídny, štruktúrne členenie každého z nich vychádza z rovnakej
šablóny používajúcej zopár jazykových exotizmov, motívov animistickej
spirituality a náboženskej poverčivosti či naratívov bájky
a paraboly. Samotná schéma ale nespôsobuje celostnú stratu vitality, tou
je práve neschopnosť spomenuté prvky zorganizovať tak, aby v jednotlivých výstupoch
naozaj ozvláštňovali atmosféru, buď formálne cez inokultúrne reálie alebo
obsahovo prostredníctvom zreteľnej pointy.
Pôvodne
koncipovaná zbierka mikropoviedok nakoniec pripomína kolekciu úryvkov
zreťazenú do epizodického románu, čo je vlastne pre autora charakteristickým
postupom. Ústredným hrdinom tohto minimalistického románu sa stáva Mbomo,
štamgast baru Na úrovni v Akwe, štvrti veľkomesta Douala. Cez svoju
perspektívu pod vplyvom palmového vína, piva, rumu či pastisu radšej uniká do
sveta historiek, hoci ani v nich sa nevie úplne vyhnúť ťaživým sociálnym
javom. Za všetko text Pozorovateľ,
v ktorom sa spomínajú pomerne bežné pouličné lynče praktizované rozzúreným
davom. No tento zásadný znak nefungujúceho práva v krajine sa len načrtne
v zopár odsekoch, bez akéhokoľvek potrebného účinku stimulovaného napätím
z náhleho skoku do skutočnosti: „Pneumatiky
sa na zlodejovi zapália a prítomní sledujú, či sa obeti podarí dobehnúť
k vode, kde sa utopí, alebo či skoná ešte na brehu. / Nešiel za nimi. Podobné divadlo od istého
času nevyhľadával. Namiesto toho si ešte chcel objednať (...)“ (s. 122).
Vzhľadom
na relatívnu uzavretosť vypovedaného v konkrétnych odsekoch sa napokon tie
stávajú kameňom úrazu, pretože citeľné prechody medzi nimi narúšajú plynulosť
príbehov. Často je v nich totiž väčší dejový náboj, než dokážu samostatné
textíky uniesť. Takéto obrazy radené vedľa seba potom zapríčiňujú, že priebeh
rozprávania sa zasekáva. Navyše trpí i záver, keďže je jeho vyústenie oslabené.
Pôvodný
plán autora vystihnúť v mikropoviedkach špecifický ráz myšlienkového sveta
kamerunského obyvateľstva sa preto dostatočne nenaplnil a zredukoval sa iba
na ploché prelínanie všedného života s absurdnými a fantastickými
elementmi, ktoré postupom času začína nudiť. Viditeľná inšpirácia v poetike
magického realizmu nedosahuje patričnú dimenziu, aby vzbudila úžas. Spätne sa tak
zdá, že vstupný dôraz na fabulizmus je len jarmočným sloganom: „Dejú sa tu zázraky“ (s. 7). Ak by sa
však diali, netreba na nich predsa vôbec upozorňovať.
[Vadas,
Marek: Zlá štvrť : Príbehy z baru na konci sveta. 1.
vyd. Levice : KK Bagala, 2018. 192 s. ISBN 978-80-89973-14-9.]
Vyšlo na Medzi knihami.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Od šamana ku kaukliarovi. In Medzi knihami [online]. 2019-06-06 [cit. 2019-06-06]. ISSN 2454-0188. Dostupné z: <https://medziknihami.dennikn.sk/clanky/od-samana-ku-kaukliarovi/>.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára