Pôvodne sa mi zdalo, že napísať niečo
o fantastike bude ľahké, no opak bol pravdou. Keď som si položil otázku,
čo sa za týmto pojmom naozaj skrýva, napadla mi úvodná scéna z filmu 2001: Vesmírna odysea, kde sa skupina
ľudoopov dostane do kontaktu so záhadným monolitom. Táto spomienka je zároveň
odpoveďou, prečo ľudia fantastiku vyhľadávajú: lebo im ponúka úžas, ktorý
vzniká konfrontáciou skutočnosti so špekuláciou potenciálne možného (veda) či absolútnej
imaginácie (nadprirodzeno). Od týchto protipólov sa napokon odvíjajú nosné
žánre: science fiction, horor a fantasy. Sú však naozaj také jednoznačné, ako sa bežne javia?
Práve spomenutá snímka od Stanleyho Kubricka natočená na motívy rovnomenného románu Arthura C. Clarka zapadá do prototypového modelu vedeckej fantastiky: čas je exponovaný do budúcnosti, dej sa odohráva vo vesmíre a technologické kulisy dotvrdzujú racionálnu vierohodnosť. No to neznamená, že všade, kde sa objavia kozmické lety, bude hneď sci-fi. Za zmienku z tohto hľadiska stoja Hviezdne vojny, ktoré majú oveľa bližšie k fantasy. A ak si ich tvrdohlavý fanúšik zaprotestuje, potom musí byť jednoznačne autorom science fiction i Antoine de Saint-Exupéry, lebo hrdina v Malom princovi cestuje po planétach.
Práve spomenutá snímka od Stanleyho Kubricka natočená na motívy rovnomenného románu Arthura C. Clarka zapadá do prototypového modelu vedeckej fantastiky: čas je exponovaný do budúcnosti, dej sa odohráva vo vesmíre a technologické kulisy dotvrdzujú racionálnu vierohodnosť. No to neznamená, že všade, kde sa objavia kozmické lety, bude hneď sci-fi. Za zmienku z tohto hľadiska stoja Hviezdne vojny, ktoré majú oveľa bližšie k fantasy. A ak si ich tvrdohlavý fanúšik zaprotestuje, potom musí byť jednoznačne autorom science fiction i Antoine de Saint-Exupéry, lebo hrdina v Malom princovi cestuje po planétach.
Mimochodom, seriózne by sme mohli túto útlu
knižočku zaradiť medzi rozprávky. V angličtine však – paradoxne – takéto
slovo nejestvuje a fairy tale
sa nepočíta, pretože má iba folklórny pôvod. Tá umelá sa volá jednoducho fantasy. Slovenská teória umenia nemá ekvivalentný
pojem, u nás sa ako fantasy označujú len úzko profilované sujety s mýtickým
a podobne orientovaným pôdorysom. V anglofónnej teórii je ale fantasy
všetko špekulatívne, čo obsahuje nadprirodzený moment: rozprávkové bytosti, fiktívne
svety a používanie mágie. Do takejto konštelácie teda patrí rovnako Pán prsteňov ako aj séria o Harrym
Potterovi. Odlíšiť sa dajú maximálne atribútmi high
a children’s, ktoré majú v slovenčine oficiálne,
ale krkolomné náprotivky hrdinská mytologicko-rekonštruktívna
fantastika a autorská rozprávka.
Špecifickú skupinu v rámci fantastiky nakoniec
zastupuje horor. Samotné slovo pochádza z latinčiny a jeho preklad často
odkazuje na fyziologické reakcie spôsobené nepríjemnou skúsenosťou: chvenie,
triaška a pocit chladu alebo zježenia chĺpkov. To všetko sú prejavy strachu.
Vytvárať takýto pocit je primárnou funkciou tohto žánru. Vyvoláva sa stavmi
hrôzy, teroru anticipujúcimi desivé udalosti.
Ako žáner však nie je závislý od kategórie špekulatívnosti; v porovnaní s fantasy a science fiction môže
byť viazaný aj na svet, ktorý sa jednoducho povedané drží nohami napevno pri
zemi. Nadprirodzený alebo vedecký rozmer ho môže i nemusí dopĺňať.
Okrem toho, prečo takých upírov intuitívne
nezaradíme do fantasy, i keď ide o mytologické bytosti?! Rovnako ani
slávny román od Mary Shelley Frankenstein
málokedy niekto vníma cez sci-fi.
Tieto stručné poznámky poukazujú,
že všeobecne uznávaná žánrová triáda fantastiky nie je natoľko vyhranená. Pravdaže
z konvenčného dotyku týchto žánrov bežným percipientom, ktorý sa neriadi
apriórne a jednotlivé kategórie štruktúruje na základe typizovaných
vlastností, budú Hviezdne vojny
ustavične uchopované ako science fiction a nie (science) fantasy, pretože kulisy technických vymožeností sa mu zdajú
byť natoľko príznakové, až sa hlavný
sword-and-sorcery
základ
stráca. No formalizovať a striktne považovať špekulatívnu fikciu za
nebodaj svätú trojicu fungovalo vždy iba tak trochu, ale nikdy nie úplne.
O relatívne uzavretých žánroch sa v postmodernom diskurze už vonkoncom
nedá hovoriť.
Veď kyperbanková tvorba radikálne zmenila
tvár mainstreamovej vedeckej fantastiky. Klasické hard s humanistickým odkazom – akému položil základy ešte Isaac
Asimov
– je mŕtve. Naopak transhumanizmus dekonštruuje tradičné morálne rámce,
ľudskosť zbavuje výnimočného aspektu a zlepšuje ju implantátmi, čo vedie k
vytvoreniu kyborgického organizmu. Dobývanie kozmu strieda virtuálna realita, tému kontaktu s mimozemskou civilizáciou zasa nahrádza vznik umelej
inteligencie. Rovnako sa prestáva uvažovať nad vzdialenou budúcnosťou
na prospech nastupujúcich desaťročí. Subžáner navyše absorboval
detektívno-kriminálno-špionážne prvky.
Inou tendenciou je zasa parodizovanie vážnej
látky pomocou subverzie. Za všetko stačí spomenúť román Stopárov sprievodca po Galaxii a jeho ďalšie štyri
pokračovania od Douglasa Adamsa. Ale aj klasická fantasy v štýle J. R. R.
Tolkiena získala spracovanie v duchu postmoderny. Komickou líniou si
získal celosvetový úspech
Terry
Pratchett.
Zaujímavým subžánrom je tiež urban fantasy,
ktorý sa odohráva prevažne v súčasnom metropolitnom svete a nie
kedysi dávno-pradávno. Rôzne nadprirodzené bytosti a mágia tak ožívajú
v asfaltovo-betónovej džungli veľkomesta osvieteného neónom. Hranice
s dark fantasy sú však veľmi otvorené a mnohokrát ide o to isté.
V tomto prípade začína splývanie fantasy vôbec s hororom a niekedy
i so science fiction. Tiež sa tomu hovorí slipstrím, prípadne sa používa označenie weird
fiction.
Tento synkretizmus citeľne narúša učebnicové
definície toho, čo sa zvyčajne nazýva science fiction, hororom a fantasy. Nemá
to ale na svedomí len postmoderna. Keď sa pozrieme do histórie fantastiky,
v podstate to tak bolo vždy. Pri románe od Shelley som uviedol, že sa naň
dá pozerať z hľadiska hororu i science fiction. Pre gotickú
literatúru však bolo takéto splývanie bežné. Vidieť to dokonca ešte u Edgara
Alana Poa a H. P. Lovecrafta. Pravdepodobne to súvisí s fascináciou
devätnásteho storočia prírodnými vedami; nové vedecké objavy v paradigme
romantizmu boli chápané nezriedka mysticky či priam okultne. Podobnú situáciu
badať aj dnes cez popularitu rôznych mysterióznych a paranormálnych tém.
Koniec-koncov, termín
weird
fiction nie je ničím novým, prvýkrát sa ním označovala už gotika v období
fin-de-sièclu.
Gotická próza je teda vývojovým predchodcom
dnešného hororu a vedeckej fantastiky. Od druhej polovice osemnásteho
storočia sa začali objavovať prvé romány odohrávajúce sa v atmosfére
temného stredoveku. Jedným z nich bol Otrantský
zámok od Horacea Walpola, ktorý odštartoval čitateľskú záľubu v sentimentálno-strašidelných
príbehoch. Čoskoro sa objavili podobne ladené žánre ako Schauerroman
či roman noir pritvrdzujúce
v zobrazení hrôzy a násilia. Niekedy sa používa označenie frenetická literatúra. Medzi jej
predstaviteľov sa zaraďujú
Gaston Leroux,
autor slávneho Fantóma Opery, i
libertínsky markíz de Sade.
No gotický román nebol jediným predkom
science fiction. Vedecká špekulácia na podklade dobrodružného žánru sa objavuje
v notoricky známej tvorbe Jula Verna. Tu by stál za zmienku aj slovenský Gustáv
Reuss, ktorý poslal na Mesiac gemerského rodáka menom Krutohlav a predbehol tak
rovnako tematizovaný Vernov román o takmer desať rokov! Nie je však dôvod na
šampanské, Francúzsko oprávnene stojí pri zrode vedeckej fantastiky nielen
preto, že Hviezdoveda za Reussovho života vôbec nevyšla, ale žánrovo sa dosť
vzďaľuje od kritérií na beletriu v novodobom ponímaní, ide skôr o
memoárovo-traktátovú prózu, ktorá v štýle ľudovýchovných spisov Juraja Fándlyho
popularizuje dobové znalosti z astronómie.
Ak neberiem do úvahy zaujatie gotickej prózy
starobylými zámkami, za ktorých múrmi sa skrývajú kliatby, šialenstvo, duchovia
a v neposlednom rade tragická smrť, potom si treba opätovne spomenúť
na zdanlivo oveľa triviálnejší žáner – rozprávku. Práve romantici opantaní
folklórom ich začali zbierať medzi pospolitým ľudom a vytvorili prvé
antológie: od bratov Grimmovcov trebárs až po Pavla Dobšinského. Tieto ľudové
námety ovplyvnili mnohých ďalších autorov, akým bol napríklad Hans Christian
Andersen.
Vzniká tak literatúra intenčne orientovaná na deti a mládež. Zámerná
inšpirácia rozprávkovou látkou a aplikácia jej postupov – no môže ísť o legendy,
povesti alebo staroveké mýty – zrodila fantasy.
Teraz možno niekto zapochybuje, ak tvrdím,
že fantastika vzniká niekedy od druhej polovice osemnásteho storočia. Pravdaže
si ľudia aj predtým hovorili príbehy s onou vlastnosťou špekulácie. Cez
túto prizmu by sme však potom museli vnímať – dajme tomu – i eposy Iliadu a Odyseu. Za všetko stačí spomenúť konštrukciu na lietanie, ktorú pre
seba a svojho syna Ikara zostrojil Daidalos. Bez ohľadu na dobové
technické zdôvodnenie, prečo jeho vynález lieta (napodobnenie vtáčích krídel), ťažko
v tomto prípade uvažovať o sci-fi, či už motivicky alebo dokonca
hovoriť o akomsi protožánri. Podobných dezinterpretácií je neúrekom. Sú
však príliš silené, pretože zabúdajú na jeden dôležitý fakt: prirodzené
mytológie a epické formy vyvierajúce z ich podstaty dávali realite
význam, prípadne funkciu, vysvetľovali prírodné javy, potvrdzovali náboženské
axiómy a spoločenskú štruktúru. Dnešný čitateľ predsa nesiaha po Silmarillione, aby si doplnil vedomosti
o vzniku sveta, rovnako ako staroveký poslucháč nepovažoval homérske
kozmo- a teogónie za vymyslené príbehy určené na relax a zábavu. Jediné,
čo sa z pradávnej minulosti neustále v naratívnych látkach napriek
storočiami a tisícročiami odráža, sú archetypy, teda univerzálne mentálne
predobrazy. Z tohto hľadiska je potom nepodstatné, či ide
o paleolitického lovca zachyteného na maľbe v jaskyni Lascaux alebo uruckého kráľa
Gilgameša, britského Artuša, postavu Paula Atreida z románov o planéte Duna, komiksového Spider-Mana
a ďalších héroov zrodených v prasujete, pretože oný nehynúci úžas z nekonečnej
imaginácie zostáva vždy rovnaký. Menia sa len pomery: v očiach napäto
prijímajúcich príbeh sa už neodráža oheň z vatry, ale záblesky domácej
plazmy.
[Fantázia 2011 : Antológia fantastických poviedok. Ed. Ivan Pullman. Saľa : Fantázia, 2011. 240 s. ISBN 978-80-969236-6-3.]
[Fantázia 2011 : Antológia fantastických poviedok. Ed. Ivan Pullman. Saľa : Fantázia, 2011. 240 s. ISBN 978-80-969236-6-3.]
Vyšlo v knihe ako doslov.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Fantastika nie je svätá trojica. In Fantázia 2011 : Antológia fantastických poviedok. Ed. Ivan Pullman. Saľa : Fantázia, 2011. 240 s. ISBN 978-80-969236-6-3.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Fantastika nie je svätá trojica. In Fantázia 2011 : Antológia fantastických poviedok. Ed. Ivan Pullman. Saľa : Fantázia, 2011. 240 s. ISBN 978-80-969236-6-3.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára