Prvotina Aleny Sabuchovej neprináša
z poetologického hľadiska do súčasnej slovenskej literatúry nič nové,
a to je zrejme i jej devízou. Integrálne sa pripája k tvorbe
autoriek, ktoré menej náročným spôsobom sústreďujú pozornosť na ženský subjekt.
Zvolená téma interpersonálnych vzťahov, najčastejšie k opačnému pohlaviu,
podčiarkuje v prózach sentimentálny nános. Badať však snahu preklenúť ho.
Keďže sú poviedky v zbierke
rozsahovo veľmi krátke, napätie v kompozícii nemusí byť pre bežného
čitateľa rozrušujúce. Tým, že je narácia nekomplikovaná a zároveň rozsahom
limitovaná, Sabuchovej sa darí neakcentovať to, čo by na väčšej ploche
momentálne nezvládla. Tak zostáva boj medzi sujetom a didaktizovaním
v náznakoch.
Sabuchová zrejme sama chápe, že
dimenzionálnejšia veta je nad jej aktuálne schopnosti, preto ju kalibruje
slovami, v ktorých sa neskrýva nič navyše; za dialógom, myšlienkou alebo
opisom je priamočiara relácia k uchopovanej skutočnosti. Vo chvíli, keď už
nemá čo dodať, text jednoducho uzavrie. Lenže práve filozofujúce pasáže
odoberajú jej debutu vitalitu prekonať hranicu vážnej literatúry, lebo
v nich autorka povie úplne všetko, nedáva priestor na osobnú reflexiu, jej
rozprávač je natoľko uvravený, príliš uvažuje nahlas, akoby percipientovi
skákal do reči, nechá ho iba zasmiať sa na pár vtipných hláškach.
Napriek tomuto zakopnutiu sa Zadné
izby dajú považovať za vhodný autorský štart. Minimálne preto, lebo sa
tematicky odkláňajú od slovenského motívu horalkovej nostalgie. Prózy
lokalizované v takzvanom svete, napríklad Brooklyn’s Broken Angel,
sa nesnažia umelo frflať nad domácimi pomermi, presne a výstižne
pomenúvajú pocit mladého človeka, ktorý zakúsil väčšiu životnú skúsenosť než „v
trolejbuse 209 smerom na Račianske mýto“.
No hlavnou Sabuchovej látkou je
žena v rôznych podobách – promiskuitná, v domácnosti, na dôchodku...
Rôzne podoby tohto aspektu predsa len problematizujú knihu ako celok, neustále
otvárajú akosi stále nedoceňovanú écriture feminine. Hoci sa autorka nevie
úplne odstrihnúť od stereotypizácie, pretože konceptuálne vytvára ľahší
čitateľský produkt, emancipácia subjektky, slovom Dereka Rebra, patrí
k hodnotnejším stránkam jej dielka.
Aj keď Cena Ivana Kraska už
dlhodobo stráca svoju relevanciu – môže za to politizovanie verejnoprávnych a
štátnych príspevkových organizácií typu Literárny fond –, samotné udelenie
nemusí byť brané rozpačito, špeciálne pre Sabuchovú, ktorej potenciál je
hmatateľný. Čas ukáže, či ho dokáže naplniť.
[Sabuchová, Alena: Zadné
izby. 1. vyd. Záhorská Ves : Amma, 2016. 144 s. ISBN 978-80-972501-0-2.]
Vyšlo na Iliterature.
Zdroj |
Jílek, Peter F. 'Rius: Literárna jednohubka. In Iliteratura [online]. 7. 9.
2017 [cit. 2017-09-07. Dostupné na: <http://www.iliteratura.cz/Clanek/38683/sabuchova-alena-zadne-izby>.
ISSN 1214-309X.]
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára