Jeden z atribútov,
ktorý by sa dal priradiť k zbierke básní debutanta Ladislava Lipcseia Svätým
mečom, je barokovosť. Pravdaže, nie
slohovo pôvodná, ale postmileniálna či metamoderná, kde tvar extravagantnej morskej
mušle nahradil „slimáčik v tráve“
(s. 84), no stále „smerujúci do nekonečna“
(tamtiež).
Postmilenializmus
a metamodernizmus sú iba niektoré z pojmov, ktorými sa kulturálna teória pokúša
podchytiť krízu rozumu sprevádzanú postpostmodernou érou, čo je opäť ďalší synonymný generický termín. Podľa Robina van den Akker a Timotheusa Vermeulena Poznámky k metamodernizmu (pôvodne vyšla v Journal of Aesthetics & Culture 1/2010, v slovenskom preklade ako príloha časopisu Psí víno 81/2017) sa prefixoid
meta- nespája s významom abstrakčnej zovšeobecnenosti, obaja totiž vychádzajú z platónskeho konceptu metaxú, teda pohybu
v rozmedzí protichodných pólov. I pre recenzovaného autora je tento interpriestor
typický, pokračujúc v citovaní z básne Slimáčik, „videl si deti za
plotom / ako sa hrali s balónom
/ (...) a videl si v tom večnosť“
(tamtiež).
Oscilácia
medzi prozaicky pozemským a atemporálnou dokonalosťou je tak nosnou témou
celej knihy. Lipcsei ju realizuje v intímnej duchovnej polohe, pretože lyrický subjekt prehovára „smerom do
mystického vnútra“ (Ponor lyžicu do
taniera, s. 12), avšak verše skladá s timbrom potulného kazateľa, jeho
anaforické výkriky pripomínajú performatívnu kadenciu bítovej generácie ako v
pásme Básnik cestovateľ: „keď veril v Boha a prosil ho
o ukážku celého kráľovstva nebeského / keď si obľúbil jogistickú polohu v ktorej leží na chrbte
a rukami si chytí nohy / keď tak
stučnel že už tú pozíciu nevedel urobiť / (...) keď skúšal rôzne techniky masturbácie / keď kráčal po púšti za Mojžišom a chcel vidieť Boha“ (s. 78 –
79).
Na
rozdiel od tradične koncipovaného kresťanského spiritualizmu je autorov rukopis
výrazne profánny, provokujúci, a predsa nie znesväcujúci. Požičajúc si
spojenie od vyššie uvedených
teoretikov kultúry, charakterizuje ho pragmatický idealizmus. Na jednej strane
ide o poetickú výpoveď jednotlivca žijúceho v aktuálnom diskurznom
chronotope, na druhej zasa o snahu vidieť za percepčný horizont transhumanistického
dopredu, „keď už boli len kyborgovia“
(s. 81), aj protohistorického dozadu, „kde
kedysi začínali Sumeri“ (s. 27).
V
básni Lagaš si subjekt taktiež želá
byť „znovu chlapcom“ (tamže), aby
v závere potvrdil fyziologickú determináciu, ktorá „zoberie so sebou / všetko čo
sa podvolí / čo sa vzápätí stane starým
/ tak ako sa starým / stanem i ja“ (s. 28). Samostatný text
venovaný detskej nevinnosti pod názvom Ten
osemročný chlapec rovnako hľadá kontrast so zašlou naivitou a otázkami
„o nociach plných nostalgie / o depresii a schizofrénii / o slabostiach a sklamaniach / o všetkých ktorí ma odmietli milovať“
(s. 90).
Mužský
rod v predmetnom verši sa napokon nevyskytuje náhodne, ale otvára novú
tému zbierky, hoci postrannú, napriek tomu zásadnú. Sústreďuje sa v najcivilnejšej
skladbe Buzeranti, ktorá nezaobalene
vykresľuje nočnú návštevu gejského klubu a v občianskej angažovanosti
„proti naším starkým / za netradičnú rodinu“ (s. 37) bojuje
s predsudkami voči rodovo-sexuálnej inosti, veď „nás počas dňa / túžia
zašliapnuť či zabiť“ (s. 36). Aj keď Lipcsei nemá
poetologicky styčné body s tvorbou predstaviteľa kanadskej homosexuálnej
avantgardy Billeha Nickersona, pri voľnom porovnaní si môžeme všimnúť, že
kým severoamerický poeta na úplnom prelome tisícročia v básni Byť teplým (z prvotiny Astmatický fúkač skla a iné básne, 2000) komikou
socializuje diskriminovanú identitu – „byť
teplým značí / (...) byť svedkom na
každej svadbe // (...) môžeš piť
HOMOgenizované mlieko“ (úryvky vyšli v Revue svetovej literatúry 2/2002 v preklade Danice Hollej-Terenovej,
s. 89) –, stredoeurópsky autor s odstupom takmer dvoch decénií uštipačne zrkadlí
spoločenskú realitu na „tesných záchodoch
s bielymi kachličkami“ (s. 35). A jednako neopúšťa náboženský kontext,
no tentoraz je prekvapivo biblicky subverzívny: „natiahol som ruku k svojmu vtákovi / nabral na prst kúsok gecu / a zvedavo
ho olízal / vždy som zvedavý na jeho
chuť / chutí ako rybacina / jasný dôkaz / že na začiatku sme všetci boli ryby“ (tamtiež).
Boh
u Lipcseia – písaný vždy veľkým začiatočným písmenom – nekorešponduje
s vieroučnými poučkami katechizmu, „je
panteistický“ (Duch života, s.
58), rozplýva sa v osobách, veciach a javoch navôkol, „nič nehovorí (Návšteva, s. 15), „je iba
mlčanie“ (tamtiež). Verš „ponor
lyžicu do taniera“ (s. 14) z rovnomennej básne zenovo pokračuje, „ktorý je prázdny / a napi sa ničoty / budeš
osvietený“ (tamtiež). Neustále upútavanie čitateľskej pozornosti na
ubiehanie času, fragilitu života a večnosť má eschatologický charakter. Tento takzvaný
minimalistický barok či metabarok rozdeľujúci „dva
svety“ (s. 72) – absolútny a skutočný –, ako v básni Čarovné
dieťa, svoju ornamentálnosť zanecháva už len v snovom obraze a dimenzionálnom
význame, vo forme však zostáva hovorový a populárny. Dokladuje to i názov knihy sa
v básni Hlavy sakúr na hladine prelína
„so strieborným svetelným mečom
z Hviezdnych vojen“ (s. 52) a rovnako nekomplikované poňatie eucharistického
mystéria – „z teba bude večný upír / budeš piť Kristovu krv“ (s. 68) – vynachádzavo
pomenúva závislosť človečenstva od myšlienky dokonalej lásky
a stvoriteľskej obety. Konkretizovaná religiozita ale ideologicky nepreberá
prím, je nedogmatická, s absenciou morálneho pátosu a tradicionalizmu, preto
môže autorova prvotina zaujať aj sekulárne publikum.
[Lipcsei,
Ladislav: Svätým mečom. 1. vyd.
Levoča : Modrý Peter, 2017. 104 s. Mušľa. ISBN 978-80-89545-58-2.]
Vyšlo vo Vertigu.
Zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Metabarokový Lipcsei. In Vertigo. ISSN 1339-3820, 2018, roč. ?, č. 3, s. 71 - 73.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára