V
bulvári občas ešte zvyknú spomenúť, že sa kedysi dávno zúčastnila
vôbec prvého televízneho reality formátu na Slovensku, ale onen sen stať sa miliónovým
dievčaťom šoubiznisu sa jej napokon nenaplnil. S odstupom času sa však
presadila presne na opačnej strane, v kultúrno-umeleckom priestore. Reč
je, pravdaže, o Mirke Ábelovej, mediálne azda najznámejšej domácej poetke.
Jej
debutu vzdal poklonu dokonca aj člen legendárnej barbarskej generácie Andrijan
Turan a nazval ju barbarom v sukni. No od tohto zoskupenia sa autorkina
poetika predsa len odlišuje ľahko stráviteľnou metaforikou, otvorenosťou širšiemu
publiku, hoci si chce zároveň zachovávať dráždivý tón inšpirovaný americkou neoavantgardnou
poéziou. Hravá, ironická, provokatívna či vulgárna sú najčastejšie charakteristiky
jej tvorby, akejsi lajtovej verzie Charlesa Bukowského alebo Sylvie Plath,
samozrejme, s komerčným potenciálom.
Tehotenský denník
V poradí
štvrtá zbierka Večný pocit nedele po Striptíze, Na! a Básničkách pre domáce
paničky speje do kontemplatívneho utlmenia, so stále značnou túžbou
rebelovať proti filisterským poriadkom, ktoré tlačia ženský subjekt
k naplneniu rodovo podmienenej roly: „Na
otázku / kedy konečne otehotniem
/ odpovedám / že nemôžem mať deti“ (s. 11). Na druhej strane ide iba
o prázdne gesto, pretože biologická potreba byť matkou je oveľa silnejšia
než ideové postuláty: „Potom po večeroch
/ revem do vreckovky // Na Facebooku lajkujem / stránku / Snažilky, tehuľky, maminky“ (tamtiež). Ábelová, našťastie, rýchlo
prekrýva nastupujúci sentiment materského archetypu satirou, napríklad voči
reprodukčnému kultu pro-life aktivistov: „Dávam
im mená / keď ich utieram do servítky
... / keď si ich utieram do trička //
Naše deti sú také lepkavé ... / keď ich splachujem“ (s. 13).
Avšak
nie vždy sa jej to podarí, a preto básne pozbavené komiky, stroho úvahové,
trpia pre konvenčný obrazotvorný vektor: Znovu
cíti teplo a vlhko / Počuje
monotónne zvuky maternice / Opäť je
v bezpečí / Opäť je vo vnútri“
(s. 19). Zaujímavejšie sú teda tie, ktoré neanalyzujú, ale aforicky podrývajú a
zosmiešňujú spoločenské vzorce: „kúpila
som si v Lidli mužské tepláky / sú
také pohodlné / až mám chuť si
poškriabať vajcia“ (s. 58). V rámci nich intenzívnejšie dochádza
i k takzvanému písaniu telom, ako ho postulovala Hélène Cixous,
fyzická schránka teda nadobúda dôležitý sebaidentifikačný zmysel, je jedinečnou
žitou skúsenosťou feminity, u autorky konkretizovanej do cítenia
a pozorovania vlastného vnútra rodičky: dieťa sa hýbe zmätočne / narazí
do mechúra / cinkne o pečeň“
(s. 56). Ani tu nechýba napätie zo sociálneho tlaku, lyrický subjekt
sa považuje za „chodiaci inkubátor“
(s. 40), obáva sa neistoty z blížiacej sa budúcnosti, keď do „sveta vpáli votrelec“ (s. 52) momentálne
spôsobujúci „opuchnuté nohy, bolesti
krížov, necitlivé bedrá, kŕče / ... tučné
telo, pretekajúce bradavky“ (s. 60).
Chick lit
V
Turanovom holde sa taktiež spomína, že Ábelová je poetkou mesta. V pásme Príbehy škrečkov to dokazuje
naturalistickým zachytením bizarností sídliskovej scenérie, raz „aróma moču“ (s. 42), potom „veľa smetiakov“ (tamtiež) a ešte
výkrik „načo, doboha, som tu upratovala“
(tamtiež). Urbánne však v ostatných prípadoch zužuje do plochých strednotriednych
kulís v podobe ajfónu, facebooku, dovolenky, jogy, lexaurinu alebo nejedenia
bieleho pečiva, aby cez tento motivický inventár vyjadrila psychický poryv z odcudzenia,
prípadne vo chvíľke samoty, opätovne s nadhľadom: „na joge pre tehotné / pomedzi
zadržiavané vetry ... // premýšľam
/ či ich trápi to, čo mňa“ (s. 40). No
z toho vyplýva, že hrdinkou jej veršov sa nestávajú ženy, matky vo svojej
rôznosti, ale cez filter konkrétnej socioekonomickej bubliny, ktorá je súčasne čitateľskou
cieľovkou. Takáto popularizácia ženského písania je v princípe
postfeministická, konzumná, neprekračuje žánrový plán chick produkcie určenej
pre fanúšičky emancipovaných romantických dramédií.
Napriek tomu treba uznať, že zviditeľnenie poézie na pultoch kníhkupectiev v monopole prozaických foriem je určite fenoménom, ktorý si zaslúži pozornosť. Autorka okrem toho svoje témy problematizuje, a tak jej priamočiary a vecný jazyk, nenáročný na percepciu, nemusí byť v konečnom dôsledku na škodu a môže práve v prostredí mainstreamu, realizujúceho svoju mladosť a aktívny vek na začiatku storočia, podnietiť k pragmatickému uvažovaniu o rode a jeho konštruktoch v spoločnosti.
Napriek tomu treba uznať, že zviditeľnenie poézie na pultoch kníhkupectiev v monopole prozaických foriem je určite fenoménom, ktorý si zaslúži pozornosť. Autorka okrem toho svoje témy problematizuje, a tak jej priamočiary a vecný jazyk, nenáročný na percepciu, nemusí byť v konečnom dôsledku na škodu a môže práve v prostredí mainstreamu, realizujúceho svoju mladosť a aktívny vek na začiatku storočia, podnietiť k pragmatickému uvažovaniu o rode a jeho konštruktoch v spoločnosti.
[Ábelová, Mirka: Večný pocit nedele. 1. vyd. Bratislava : Artforum, 2018. 128 s. ISBN 978-80-8150-230-9.]
Vyšlo v Kapitáli.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Básničky pre bratislavské mamičky. In Kapitál. ISSN 2585-7851, 2019, roč. 3, č. 4, s. 28.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára