Rok
je dosť dlhý čas na to, aby správy o Danielovi Tupom zneli už len agentúrne a
banálne. Taký je život. Aj tento príbeh napokon zapadne prachom ako príbeh Mária
Gorala, Anastázie Balážovej, Karola Sendreia a mnohých ďalších, ktorí sa stali
alebo iba stanú obeťami násilia a nenávisti. Čo po nich zostane? Pamätník na
Tyršovom nábreží v Bratislave – memento okoloidúcim, že ľudská hlúposť vie i
zabíjať. Daniel však mal šťastie, vrah ho neumlčal úplne, predsa po ňom niečo
zostalo – slová, torzo myšlienok, „základy nedohotovenej stavby“ (Daniel
Hevier).
Skromná publikácia Vydavateľstva Univerzity Komenského pod názvom Ticho po anjelovi vychádza k prvému výročiu Danielovej smrti. Jej editor Daniel Hevier zostavil zbierku básní pozostávajúcu z literárnych pokusov zachytených na papier či uložených v pamäti mobilného telefónu. Vskutku pokusov – náčrtov bez výraznejšej umeleckej a estetickej hodnoty –, ktorých výpoveď štylizovaná zväčša do modernistického efektu a nálady prezentuje úvahy mladého človeka nad láskou, sebou a svetom či životom a smrťou: „V samote spím / budím sa snami / zaspávam strachom / trpím pochybami // Žiletka padá mi z rúk / nedokáže vykúpiť ma z múk / kráčam svetom, blúdim tmou, / pátram po pohrebisku stratených snov // Stojím vo dverách, / kŕčovito zvieram kľučku, / so zrakom upretým na stenu / hľadám slučku / so zrakom upretým na stenu / hľadám slučku“ (Bezmocný (Bezsenný) pacient).
Skromná publikácia Vydavateľstva Univerzity Komenského pod názvom Ticho po anjelovi vychádza k prvému výročiu Danielovej smrti. Jej editor Daniel Hevier zostavil zbierku básní pozostávajúcu z literárnych pokusov zachytených na papier či uložených v pamäti mobilného telefónu. Vskutku pokusov – náčrtov bez výraznejšej umeleckej a estetickej hodnoty –, ktorých výpoveď štylizovaná zväčša do modernistického efektu a nálady prezentuje úvahy mladého človeka nad láskou, sebou a svetom či životom a smrťou: „V samote spím / budím sa snami / zaspávam strachom / trpím pochybami // Žiletka padá mi z rúk / nedokáže vykúpiť ma z múk / kráčam svetom, blúdim tmou, / pátram po pohrebisku stratených snov // Stojím vo dverách, / kŕčovito zvieram kľučku, / so zrakom upretým na stenu / hľadám slučku / so zrakom upretým na stenu / hľadám slučku“ (Bezmocný (Bezsenný) pacient).
Iste,
dalo by sa pokračovať – kriticky sa vyrovnať so zbierkou a posunúť ju na
literárnu perifériu, dalo by sa poukázať aj na viacero editorských a grafických
nedostatkov –, ale táto publikácia nepatrí do literatúry, jej hodnota je mimo
nej, skrýva sa v sentimente, v politickom geste a v občianskom postoji. I preto
dochádza k nepochopeniu významu publikácie, šíria sa vtipy typu Chceš vydať
knihu? Nechaj sa zabiť! dokazujúce, že ľudská hlúposť naozaj nemá hraníc. Šíriteľom
tohto humoru možno len odkázať, nech to spravia – nech sa nechajú dobodať,
upáliť, dobiť na smrť.
Hoci
v poslednom období vo verejnom živote badať trend angažovať sa v boji proti
prejavom neznášanlivosti, treba mať na pozore, že aktivity, v ktorých sa až
príliš opakujú slová láska či právo a poriadok celkovú problematiku
zjednodušujú. Neskrýva sa za nimi nič, iba ďalší extrémizmus; jeden si sníva
svoj tichý proudhonovsko-bakuninovský sen a druhý by – naopak – zákonom
obmedzoval a riadil slobodu vyjadrovania. No riešenie je niekde úplne inde; nie
je v ideológiách, ani v kriminalizácii a perzekúcii ľudskej hlúposti, ale v
osvete a vo výchove.
Zaujala
ma narodeninová fotografia dvojročného Daniela; malý chlapec hrajúci sa s
horiacou sviečkou na torte. „Stekajúce kvapky menia sa na slová, / voskové
spomienky už len ozvena zachová“. Niekedy sa stačí zamyslieť a pouvažovať,
niekedy netreba slov.
[Tupý, Daniel, Ticho po anjelovi : Básne a myšlienky z pozostalosti. 1. vyd. Edit. Daniel Hevier. Bratislava : Vydavateľstvo Univerzity Komenského, 2006. 88 s. ISBN 80-223-2257-1.]
Vyšlo v Lete.
Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius: Úvodník. In Let. ISSN 1336-6904, 2006, roč. 2, č. 20, s. 806-807.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára