Najnovšia publikácia Kamila Peteraja Čo sa šeptá dievčatám nie je len zbierka piesňových Textov, básní a sentencií o láske – ako znie jej podtitul –, ale aj fotografií z cyklu Alabastrová Lady. Večná téma ľúbostného napätia a ženstva ako emocionálneho a sexuálneho objektu – hádam od čias „peny a morskej vlny“ (Tajomstvo všetkých tajomstiev) – sa teda stáva lajtmotívom tejto knihy. Nie vždy však možno presne označiť, čo je básňou, textom či sentenciou. Takéto žánrové členenie sa zdá byť iba intuitívnym a nepodstatným; vystihuje skôr obsahovú ako formálnu stránku autorovej poetiky, ktorá je z tohto hľadiska jednoznačne konzistentná.
Žiaľ, to isté sa nedá povedať o spojení literárnej a výtvarnej časti zbierky. V tomto prípade sa súvislosť medzi Peterajom básnikom a textárom na jednej strane a vizuálnym umelcom stráca. Grafický experiment či väčšmi efekt sa míňa literárnemu kontextu, evokuje akúsi povrchnú a sterilnú hru na lásku à la J. T. LeRoy.
Žiaľ, to isté sa nedá povedať o spojení literárnej a výtvarnej časti zbierky. V tomto prípade sa súvislosť medzi Peterajom básnikom a textárom na jednej strane a vizuálnym umelcom stráca. Grafický experiment či väčšmi efekt sa míňa literárnemu kontextu, evokuje akúsi povrchnú a sterilnú hru na lásku à la J. T. LeRoy.
Textová konzistentnosť je ale v skutočnosti taktiež dvojsečná. Sprísnením axiologických nárokov na poéziu sa v Peterajovej zbierke nenachádza ani jedna báseň, iba veršovanky plné ľúbostného balastu vhodné na zhudobnenie súčasnými garážovými kapelami pre svojich naivných a pubertálnych fanúšikov, ktorých dokonca dokážu osloviť i prečudesné Petrovi Nagyovi podobné svetjekrásnyzadok rytmy: Svet je veľké bojisko / A ja iba malý pes / Možno nájdem niekde kosť / Možno že sa stratím dnes / Tomu svojmu pánovi / Čo sa díva zhora / Je ten malý ľudský pes / Kvapka vody z mora (Prečo nie som väčší pes).
Konvenčnosť sa v tejto zbierke skloňuje naozaj vo všetkých kompozičných rovinách a zdá sa, že sa orientuje na priemerný diskurz neschopný prekročiť estetickú a ideovú jednotvárnosť či jeho kockatosť. Alebo je táto zbierka predsa len vhodná pre práve zamilovaných a opájajúcich sa nežnou intimitou tradičného pocitu stať sa „Rodinovou sochou / Skamenieť na tisíce rokov“ (Skamenieť).
Peterajove láskoholy a láskolieky patria do obvyklej línie jemne ladenej citovej a ľúbostnej lyriky. Ich reflexivita teda nenabáda premýšľať a uvažovať, ale emotívne rozjímať nad večnými problémami ľudského srdca. Je však otázne, či tieto textíky možno považovať za serióznejšie umenie. Skôr za taký mainstreamový, tuctový literárny popík.
...
...
Vyšlo v RAK-u.
RAK, roč. 13, 2008, č. 12, s. 44
RAK, roč. 13, 2008, č. 12, s. 44
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára