Slovník teórie médií A
– Ž
„programovo nadväzuje“ na Slovník
literárnej teórie z roku 2006. Rovnako aj v ňom Peter Valček prináša
terminologické fundamentum, ktoré postačuje na orientáciu v disciplínach
zaoberajúcimi sa jeho nosnou témou.
Medialita ako citeľný prejav postmodernej civilizácie je predstavená nielen v aktuálnom stave, ale i v historickom kontexte odborného uvažovania. Termíny pochádzajúce z rôznych humanitných a sociálnych vied alebo jednoducho povedané kulturálnych štúdií poukazujú na širokosť danej problematiky: Slovník sa začína abdukciou, pojmom z logiky a uzatvára ho žurnalistika, konkrétna artikulácia mediálneho sveta. Priestor medzi nimi vypĺňa báza so zameraním najmä na antropológiu, filozofiu, informatiku, psychológiu, sociológiu a teóriu komunikácie.
Medialita ako citeľný prejav postmodernej civilizácie je predstavená nielen v aktuálnom stave, ale i v historickom kontexte odborného uvažovania. Termíny pochádzajúce z rôznych humanitných a sociálnych vied alebo jednoducho povedané kulturálnych štúdií poukazujú na širokosť danej problematiky: Slovník sa začína abdukciou, pojmom z logiky a uzatvára ho žurnalistika, konkrétna artikulácia mediálneho sveta. Priestor medzi nimi vypĺňa báza so zameraním najmä na antropológiu, filozofiu, informatiku, psychológiu, sociológiu a teóriu komunikácie.
Výhodou
pri práci s touto príručkou je odkazovanie na ďalšiu študijnú literatúru,
ktorá sa uvádza vedľa ikonky otvorenej knihy pod jednotlivými heslami. Tie však
nie sú len sumou z daného zdroja, pretože okrem definičnej časti obsahujú
komentár samotného autora. Doložená ukážka sa nachádza pri pojme médium:
„M. je teda a) mentálnym prostredím sociálnych komunikácií (niekedy v tomto
zmysle hovoríme metaforicky aj o mediálnom
prostredí či mediálnom priestore),
a to s intrasubjektívnym alebo intersubjektívnym akcentom
(akumulácia, vylúčenie, inklúzia významov, preklad, produkcia, reprodukcia
textu, schopnosť odpovedať – angl.
responsability;
p. komunikácia;
komunikácia/tartuský
model), na druhej strane aj b) ako označenie technických
prostriedkov na realizáciu sociálnych komunikácií (tlač, elektronické médiá,
ale aj kinematografia, divadlo, knižná kultúra a podobne).“
Z príkladu
vidieť, že publikácia je skôr určená odbornej verejnosti, s určitosťou by
nemala chýbať na poličkách študentov rôznych odborov zaoberajúcimi sa kultúrou,
to isté platí pre praktické smery ako knižničné a informačné vedy, marketingová
a masmediálna komunikácia či žurnalistika.
Aj
keď slovník nie je vyčerpávajúci, predsa len dostatočne mapuje zvolenú sféru
v istej metodologickej vyváženosti čerpajúc z anglosaského
a nemeckého prostredia, na ktoré sa prirodzene napájajú domáce, teda české
a slovenské výskumy.
xxx
xxx
Vyšlo v Knižnej revue.
Zdroj | Jílek, Peter F. ‘Rius: Svet médií v kocke. In: Knižná revue, roč. 22, č. 5, s.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára