... nebolo
to dobré. Aj takto sa dá ohodnotiť zbierka básní Jána Sabola Láska na
modro, ktorú publikovalo prešovské Vydavateľstvo Michala Vaška. Nezostaneme
– pravdaže – len pri takomto prostoduchom stanovisku, poďme sa teda pozrieť „do
básne, v ktorej veršov niet, / len čierne diery, / vzdialený rytmus kastaniet“ (s. 30).
Koncepcia autora je jasná – tridsaťdeväť pocitových básní sa viac-menej prihovára čitateľovi na modro, onou náladou obsiahnutou v „starých strunách“ (s. 17): jednofarebná asociácia melanchólie a nostalgie, „clivý mol“ (tamže) a – samozrejme – tematicko-motivické uchopenie lásky, času, s dávkou spirituálnosti. Na jednej strane kontinuita tradície, ba až tradicionalizmu, na druhej zasa aktualizovanie a revitalizovanie, posun do poetickej inosti. I takto sa nesie – vo vážnosti – časť Sabolových básní; delikátne povyberané slová a obrazy, sonetová forma a potom „lárom-fárom, / ako cesnak s marcipánom“ (s. 45)
Ten prudký zlom, kde sa jemné komponovanie mení na hru s textom – podotýkame, nie veľmi šťastnú –, kladie niektoré básne na úroveň banálnych či triviálnych veršovačiek, ktoré nielenže narúšajú celkovú kohéznosť zbierky, ale i výpovedná platnosť je hodná škôlkarského „bim-bam-bom“ (s. 44) a „cupi-lupi“ (s. 45) temperamentu. Čo bolo básnikovým zámerom? Azda hľadať „detstvo v ozvene“ (s. 14), no jednako je tento „kalambúr“ (s. 13) akosi nevydarený, „rýmu / dochádza dych“ (s. 40), zlieva sa ľudovosť a plastickosť, detstvo a intelektuálnosť do útvaru nie nevhodného, prinajmenšom čudného, zrak a sluch režúceho niečoho: „Pro-polis je skvostné slovo, / hlavné mesto včelína.“ (s. 25).
Koncepcia autora je jasná – tridsaťdeväť pocitových básní sa viac-menej prihovára čitateľovi na modro, onou náladou obsiahnutou v „starých strunách“ (s. 17): jednofarebná asociácia melanchólie a nostalgie, „clivý mol“ (tamže) a – samozrejme – tematicko-motivické uchopenie lásky, času, s dávkou spirituálnosti. Na jednej strane kontinuita tradície, ba až tradicionalizmu, na druhej zasa aktualizovanie a revitalizovanie, posun do poetickej inosti. I takto sa nesie – vo vážnosti – časť Sabolových básní; delikátne povyberané slová a obrazy, sonetová forma a potom „lárom-fárom, / ako cesnak s marcipánom“ (s. 45)
Ten prudký zlom, kde sa jemné komponovanie mení na hru s textom – podotýkame, nie veľmi šťastnú –, kladie niektoré básne na úroveň banálnych či triviálnych veršovačiek, ktoré nielenže narúšajú celkovú kohéznosť zbierky, ale i výpovedná platnosť je hodná škôlkarského „bim-bam-bom“ (s. 44) a „cupi-lupi“ (s. 45) temperamentu. Čo bolo básnikovým zámerom? Azda hľadať „detstvo v ozvene“ (s. 14), no jednako je tento „kalambúr“ (s. 13) akosi nevydarený, „rýmu / dochádza dych“ (s. 40), zlieva sa ľudovosť a plastickosť, detstvo a intelektuálnosť do útvaru nie nevhodného, prinajmenšom čudného, zrak a sluch režúceho niečoho: „Pro-polis je skvostné slovo, / hlavné mesto včelína.“ (s. 25).
Keby
sa niesla zbierka aspoň v štýle svojich prvých siedmich básní, kde ešte autor
citlivo vníma jednotlivé prvky a vrstvy textu, „letokruh clivôt“ (s. 12) a „bachovský
večný akord“ (s. 11) by korešpondoval s pravdepodobne pôvodným autorským zámerom
tradične-netradične vypovedať o nadčasových látkach: „Ty problém nový, problém
prastarý.“ (s. 7). Už pri básňach Domaňová a Materinská reč sa poetika
rozlaďuje, naivizuje a odpoveď na otázku lyrického subjektu – „Úsmev, či
úškľabok máš na tvári?“ (s. 7) – nech si autor domyslí sám.
„Drevený
koník / detských hier“ (s. 30) sa míňa estetickému zážitku a dokonca uráža čitateľskú
duchaplnosť. Za všetko báseň Rašenie: „V labyrinte hliny / svieti zrnko,
zlatý lampášik, / múdrosť oziminy / hľadá chodbu, ktorou vyraší, // vyvolaný
žiačik, / nechá svoju pečať v korienku, / o koncertoch vtáčích / vyšle správu
naspäť, pod stienku // odvrátenej kôry. / Do zelene dúchne brieždenie, / nový
ohník stvorí. // Aj cit hľadá v hline znamenie: / Si môj koreň, ktorý /
zapustil už vo mne korene.“ (s. 47).
Útla
knižočka Sabolova a ilustrácie Jána Bartka síce vyvolávajú prvotnú úctu
k poézii, k umeniu, no dávať na prvý dojem sa nevypláca. Láska na modro
presviedča, že na báseň, skutočné umenie treba čosi naviac – žiaľ –, v tejto
zbierke sa to nájsť nedá.
[Sabol, Ján (2005). Láska na modro. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška. 48 s. ISBN 80-7165507-4]
Vyšlo v Lete.
Pôvodný odkaz | Jílek, Peter F. 'Rius: Modrý, modrá, modré... In Let, ISSN 1336-6904, 2006, roč. 2, č. 12, s. 199-201.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára